Nybörjare - Mäta vattenkvalitet

Hej,

Jag har några frågor om vattenkvalitet. Jag har beställt mitt första räkkar som jag planerar att ha crystal red i tillsammans med lite växter. Jag har också ett innerfilter som följer med akvariet och en soil som enligt förpackningen ska sänka pH- och KH-värde.

Min fråga är: Vilka värden behöver absolut mäta och har ni några tips om vilken mätutrustning eller test som jag bör köpa?

Vad jag förstår är de värden som brukar mätas pH, KH, GH, TDS, Nitrit, Nitrat och Ammonium. Men inte behöver jag väl mäta alla dem för min enda balja? Jag vill få räklingar men har inga extrema ambitioner. Jag är ju nybörjare. :slight_smile:

/Weiland

Hej!

Startar du karet med en bra soil och ett löv av tex Catappa, lite växter och gärna en rot behöver du inte tänka på värdena så mycket. Vänta gärna en 2-3 veckor innan du sätter ner några räkor. Räkorna gillar oftast inte nystartade akvarier utan vill ha lite alger och “smuts” för att kunna
trivas. Några posthornsnäckor eller malaisiska sandsnäckor är bra att stoppa ner direkt och väldigt lite matning så bakterier och microorganismer kommer igång.

Ska du sedan testa något framöver är det väl ph som jag skulle prioritera. JBL dropptest tycker jag är bäst och då den som går mellan 6,0-7,6. Finns på ebishop.se

Tack Janne för ännu ett snabbt och tydligt svar!

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Jag har nu kollat upp vattenvärden för kranvatten i Sollentuna där jag bor.

De är pH 8, dH mellan 5,5 och 6,5 vilket borde innebära GH mellan 98 och 116 ppm. Det verkar alltså vara något mjukt och något basiskt. Är det tillräckligt normala parametrar för en vanlig räksoil och några catappa blad, eller bör jag skaffa något ytterligare?