Nybörjar frågor

Ingen ide att starta en ny tråd, så fortsätter med mina dumma frågor här…

Hittade att tomt skal idag, och då dök genast frågan upp… hur ofta byter körsbärsräkor skal ?

Och en hona bär rom , hur länge bär dom på den innan det blir räklingar?

Alla mina frågor går säkert få svar på med lite googlande, men tänkte jag frågar “proffsen” här istället =)

Nu ska bara hotellet tillverkas, har fixat rör nu, sen kommer bilder.

En fråga till =)

Ska köpa ett nytt lysrör till karet, frågan är vilket?

Har aquarelle till mina fisk kar , och både jag och växterna gillar det.
Kan jag köra det i räk karet med , eller “gillar” dom nått speciellt sorts sken?

Räkor byter skal regelbundet. De byter oftare när de är unga och håller på å växer. Honor byter skal precis innan parning och bär på rom ca 3-4v innan det är dags.

Ljus spelar mindre roll. Ta ett som växter gillar.

Tack Johnny.
Då blir det ett aquarelle i det karet med.

Kör Aquarelle i mina kar där jag kan i alla fall, klart bäst tillväxt på växterna och det känner jag är viktigt :slight_smile:

Jag försöker trixa en del…har inte heller systemkamera…utan vanlig digital.
Jag har lyckats bäst(som jag ser det) med inställningar på manuellt…
Max i skärpa och ISO 400 samt micro/macro inställning…

Men jag har svårt med blixten…verkar vara extern blixt som funkar bäst.
Jag har fått bäst bilder på dagtid med lite blixt…blixt i mörkt rum blir bara att blixten slår i rutan…

Och oftast blir man “lurad” av hur bilden ser ut i kameran…i datorn ser den oftast helt annorlunda ut…

Så jag jobbar vidare med att ta fot och hitta “mina” inställnigar…

jaja korten blir fortfarande skit, men lägger upp ett iaf .
Är inte klart än, men tänkte jag lägger upp ett nu , och ett senare sen när karet är helt färdigt. (kortet taget direkt efter vattenbyte)
http://photos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak … 9857_n.jpg

37L
aquael fan 1
aquaglow lampa (vart det istället för aquarelle)
rådasand

håller på och meckar ihop ett hotell, så kommer mer bilder när det är klart.

ps, har nu 2 romstinna honor, så väntar på mina första räklingar =)

ledsen men dracena är tyvärr ingen akvarieväxt!släng ur den innan den börjar ruttna
mvh clas

Hm den växten är köpt i en akvarie butik… Så vet inte om det kanske är en sort som är lik, eller om jg blivit lurad?

Hej,
Det är mest troligt en Dracena variegata :wink:
De säljs till affärerna som “akvariedekoration” liksom palmer och annat “skit”.
Kan ju tycka att det är lite dåligt av affären att inte upplysa om att det är något som bara håller ett tag och inte är en riktig vattenväxt.

eller!! japp du har blivit lurad!

Tja, kan bara bekräfta det, gå tillbaka till affären med den och lämna tillbaka och be dem läsa på om växten innan de säljer fler av dem till andra kunder. Sen går du och väljer ut något annat istället :slight_smile:

Alltså denna växt har de även på djurmagazinet här i stan det är ett tyskt företag som levererar dom.
Jag sa samma sak till dom att denna växt kommer ruttna då det inte är en akvarieväxt, vilket resulterade i att de lät en växt sitta i deras visningskar och nu efter 3månader så ser den fortfarande lika fin ut fast enormt mycket större. :shock:

Så frågan är om inte detta tyska företag har manipulerat fram en växt som faktiskt funkar under vatten och inte bara emersed :expressionless:

jag har hört att det finns ett holländskt företag som jobbar med förädling o manipulation av växter för akvarie bruk, men kan för allt smör i småland inte komma på vad dom hette…
vilket fall som helst är det inte omöjligt att det finns vatten Dracena …dock skulle jag nog inte våga mig på det…
gjorde nämligen det för ett par år sedan,(dock ingen Dracena variegata men) såg en jättefin vit grön lilja på bromma zoomarknad köpte den så klart då den var grymt snygg i tanken.
ruttnade efter en vecka i mitt akvarium…luktade förfärligt innan jag hann få bort allt.
nä nu är det säkra kort som gäller för mig.
java java java …o nu blir det mera …java

Ska prata med dom i affären, men funderar på att behålla en liten del av den i karet bara som expriment, och hålla den under hård uppsikt och se om den ruttnar eller inte,
och plantera nått som man vet funkar istället.
Har massor med cabomba i mitt andra kar, gillar räkor den, eller skiter dom fullständigt i vilka växter man har? (vet att dom gillar mossa, men vill inte ha bara mossa i karet)

Äähh,är ju ingen “expert” på området,men växter är ju alltid trevligt ! Sen tycker räkorna om att sitta å “plocka” i dem,själv kör jag med vattenpest.

Troligtvis så fastnar det en del micro-organismer på växters blad,som räkorna gillar att knapra på.Cabomba funkar säkert jättebra.

Ok, blir växt flyttning ikväll, bara hoppas att cabomban gillar att “omplanteras” och inte kroknar för mig.

Vill gärna hänga på med ett par nybörjarfrågor.

Har ett par CR som bär omkring på något mörkt prickigt under stjärten.
OK då vet jag att det här honor.
Hur ser hanarna ut?
Jag menar vore det flodkräftor ser jag ofta skillnad på hanar/honor på stjärten (olika breda), men räkornas stjärtar ser ju likadana ut.

Det där svarta prickiga antar jag är rom.
När blir det yngel? Jag menar mina Endlers Guppy har precis fött “levande ungar” och jag vet en hel del om guppyarnas livscykel, men inget om räkornas.
Finns det någon kunskap i detta forum så jag kan bli lite klokare? :?:

(Vad gäller guppyarna kan jag rekommendera Poecilla Scandinavias blad n3/2009 med en fin artikel om just detta med “levandefödare”.)

Hur fort växer 1 cm räkyngel, körsbär? Tips välkomnas!
Christin

Så nu är lite cabomba på plats, råkade även slinka ner några micro rasboror . phoenix och en som jag inte riktigt vet vad den heter.

OT , slank även ner 2 dvärg klogrodor i stora karet =) roliga gynnare det där.