Nybörjar frågor

Tja.
Är helt grön när det gäller räkor, men har iaf tänkt starta upp ett kar med körsbärsräkor.
Är ett 37L kar med ett litet innefilter.
Har värmare.
Bottenmaterial är råda sand.
Lite stenar och nån rot.

Det jag är ute efter är lite nybörjar tips. Sånt man måste göra och sånt man absolut inte får göra?
Ska åka och kolla på mossa imorgon, och undrar vilken sort som är bäst för en nybörjare att starta med?
Karet har varit igång ett tag men utan växter.

Så alla sorts tips ,stora som små är välkommna

mvh J.M

kul att du startar upp ett räkkar!
Välkommen hit till redbee, här finns gott om duktigt folk som vet det mesta om räkor.

Kolla så filtret är räksäkrat, dvs så inte de små ynglen kan sugas in i filtret.

Värmare är överflöd om du har karet i rumstemp.
Mossor funkar vilka som, Java är troligen den lättaste.
Vilken mossa som trivs i ditt kar får du helt enkelt prova fram.

Snäckor är ett annat tips i räkkar. De städar väldigt effektivt och tar all mat räkorna inte hittar.
Det värsta som kan hända är övermatning och höga nitrit/nitrat halter.
Så en nypa mat räcker länge, hoppa gärna över matningen ett par dagar i veckan.

Tackar, har köpt lite java mossa idag. Nu får karet “gotta” till sig ett tag och sen inhandla lite invånare. Kollade på körsbärsräkor i min lokala djur affär idag, hmm 49kr st , låter inte det lite väl dyrt?? Går det beställa billigare över nätet, och var i så fall? Skickar folk räkor så här års?

Och Peckoltia, tack, men jag vet vad jag skrev =)

Sätt in en köpesannons här på redbee 49 kr st är hutlöst.
Jag skickar året runt, men det kräver heatpack och välisolerad låda.

Vilket överpris du fick betala :shock: !! Som Räkmackan säjer så finns de att köpa här på forumet oftast till ett vettigare pris :smiley: :smiley: !!!
Det står inte var du bor men om du bor i Göteborstrakten kan jag tippsa dej om en odlare :smiley: :smiley: !!!

köpte inte till det priset, för det känndes högt även att jag igentligen inte har koll.
Så jag avaktade tills jag hittar nått bättre.
Är en bit till Göteborg tyvärr, bor vid vättern mitt i östergötland ,Motala
Får kasta ut en köpes annons här och se vad som folk kan tänka sig att bli av med…

tack…

ps , missade som sagt var presentations tråden, men hittat dit nu, så kommer en sådan när jag har tid…

Det var ju synd för jag tror inte han ska ha så mycket för ett gäng Körsbärsräkor :smiley: !!! Hoppas du får napp här i stället :smiley: :smiley: !!!

Så nu har jag blivit med räkor , för 10kr st istället för 49.
Handlat av en som bor i min stad, så vart lite smidigare än jag trodde det skulle bli.

Efter ett dygn ser det ut som dom trivs iaf, förutom att en lyckats fastna i filtret och dött :frowning:
Skulle säkrat det, men hann inte innan jag la i dom ,och tyckte att dom var så stora att dom inte borde sugas in så tänkte göra det idag. Men ack så fel jag hade.
Har ett aquael fan1 innerfilter, om man tar bort “skalet” få filtret borde det ju funka bra eller ? Nu fastna räkan i själva insugsspringorna i “skalet” som sitter runt filtret.
Eller kan räkyngel sugas igenom själva filtret med?

Aquael turbofilter tycker jag är jätte bra, drar lite ström, och skumgummi är perfekt för räkorna att äta ifrån

Jag tror med att du behöver få bort skalet och ha ett helt öppet filter.
Bra att du hittade billigare alternativ…
Nu är det “bara” rätt foder och temp, samt vattenvärden att hålla koll på.
/ :thumbs:

Ja, det är faktskt så enkelt, ta bort skalet och låt hela filtermaterialet vara exponerat så får du inget ställe som har så starkt sug att räkorna kan fastna, dessutom får dom ett smörgåsbord av gottigheter som de kan sitta och mumsa på :slight_smile:

Så, nu är skalet borta, och filtret vart invaderat av mumsande räkor =)
Nu ska det bara byggas ett hotell, sen börjar karet bli klart.

Tack för tipsen

Då ställer jag frågan alla här vill veta…

Kommer det BILDER?? :?

Jaaaa :smiley: :smiley: :smiley: , bilder är poppis härpå forumet :smiley: :smiley: :smiley: !!!

hehe jo kommer nån bild inom kort, ska i med hotellet och lite mer växter först.
Känns meningslöst att lägga ut bilder nu iom att det är inte så det komer se ut.

Har ett problem när det gäller bilder med, jag lyckas inte få några bra bilder på mina akvarium.!
Har tagit 100 tals på mina kar, men kanske fått ett fåtal som sett skapliga ut.
Har ju iof ingen systemkamera, men sett riktigt bra bilder med vanliga digitalkameror.
Vad är hemligheten?
utan blixt med sidoljus?
Med blixt i mörkt rum?
blir inte klok på detta =)

jag brukar ha mörkt i rummet och tänt i karet och så tar jag utan blixt och det är med min mobil jag tar mina kort

Hahaahhaaa…Tror ingen kommer att svara på detta förrän på måndag… :lol:
Sista dagen för tävling är ju imorgon…Försöker du fiska efter lite trix :evilgrin:

hehe ok, får väl vänta lite med mina frågor tills efter tävlingen=)

Tänkte inte es på att det var nån tävling förens jag läste ditt svar catsWhisker, men lite trix skulle kanske sitta fint