Hej jag har några frågor som nybörjare på räkor, har odlat diskus fiskar i snart 10 år men är helt ny på räkor.
Hur mycket vatten bör man byta i ett 100 liters kar med ca 70-100 räkor och hur ofta?
Hur ofta är det optimalt att mata, det går vixna och yngel i samma kar, hörde att man skulle mata 1 gång i veckan men känns som lite och speciellt om man har räkyngel?
Jag kör ett vanligt svampfilter som filtrering, hur ofta bör man göra rent detta? Nu kör jag varannan vecka.
Hur vet man vilka räkor som kan para sig med varandra?
Tacksam för svar.
Det var nog fel länk, ingen korsningstabell där.
I mitt 30L kar bytte jag 5-8liter någon gång i veckan. Fast nu senast har jag inte bytt något på en månad då vattnet är kristallklart.
Vad gäller matningen så sägs det att man ska mata så mycket som räkorna hinner äta upp på 1-1½ timme. Men ibland märker jag att mina kan sitta och äta en hel natt. Då blir det inte mat på 1-2 dagar. Sålänge räkorna har löv eller något annat att mumsa på är det aldrig panik med maten. I naturen är de skräp-ätare så de är skapta för att inte ha konstant tillgång till föda. Ett bra tecken på att de är hungriga är att de nästan slåss om maten.
Jag gav aldrig något speciellt till mina yngel och de klarade sig finfint.
Mitt svampfilter kramar jag ur lite typ en gång var 10e dag. Eller när det för för mycket “grönt” på det. Mitt andra filter rengör jag lite lätt när det är allt för igensatt. Ju mindre jag pillar ju bättre tycker jag det sköter sig själv.
Jag har ett 30L och 12L akvarium med ca 30 räkor i varje.
Tack för snabbt och bra svar.
Filtret ska du bara göra rent om det tappar i cirkulation. I filtret bor ju alla bra bakterier som bryter ner avfall.
Jag har ett 20l zoolife som har varit igång i tre månader utan att jag har behövt röra filtret.
Hej! jag är ny här
. jag har startat ett 20 liters med 10 körsbärsräkor i för några dagar sen nu undrar jag hur ofta o hur mycket behöver jag bytta vatten ? vad är det för blad de ska äta ? kan man ge dom vanlig fisk mat ? . kan man ha en solfjäderräka till sammans med de små körsbären ?
Jag kör med ekblad och mandelblad. Mandelblad finns att köpa t.ex hos http://www.ebishop.se/
Simon
Hej! finns det verkligen inte någon som kan svara på mina andra frågor ??? MVH myspelle:|
hur ofta o hur mycket behöver jag bytta vatten ?
På så små akvarier ska du vara försiktig med vattenbytena. Sålänge du har ett bra filter behöver du knappt byta något vatten. Men känner du att du vill göra något byt kanske 2-4 liter en gång i veckan.
vad är det för blad de ska äta ?
Bladen man kan köpa på bla ebishop funkar. Sen pratar folk i denna tråden om vilka blad som verkar funka: http://www.redbee.se/showthread.php/9549-F%C3%A4rska-l%C3%B6v?
kan man ge dom vanlig fisk mat?
Nej, fiskmat flyter. räkorna föredrar pellets som ska ner på botten. Sen är räkor “skräp ätare” fiskmat innehåller fel saker för dom. Såg att mina räkpellets ( köpta i vanlig random djuraffär) innehålelr exempelvis aska. Det faller inte fiskar i smaken.
kan man ha en solfjäderräka till sammans med de små körsbären ?
Jag skulle säga nej. Solfjäderräkor kräver ganska speciella förhållande med skitit vatten och ganska strömt. Vänta med dom tills du lärt dig dina första räkor och tills du är mer påläst. Jag har lät någon tråd här på forumet om solfjäderräkor. Orkar inte leta upp den, det får du göra själv :hehe: