Hej hej!
Mitt namn är Helena och jag är 25 år.
Jag har alltid vart fascinerad av akvarium men har bara haft små pluttakvarium och ingen direkt kunskap under min uppväxt.
Mitt egentliga intresse ligger hos hundar, som är en stor del av mitt liv. Har två själv och sen så äger jag ett hunddagis med tillhörande hundtrim.
Nu har jag vart utan akvarium i en del år och fick för mig att testa igen. Och denna gång mer på riktigt =) ska det vara akvarium så ska det vara stort. helst 200l +…
Sket alltså i mitt 54 liters som står och samlar damm och gick och köpte ett lite större på ca 150 liter begagnat. kände att större än det skulle bli svårt att få in i min lilla etta på 25 kvm.
Allt ingick också, även fiskar och räkor =)
Kände att räkor inte riktigt var min grej och funderade på om jag skulle göra mig av med dem. Tyckte helt enkelt att dom var rätt äckliga!
Men så tog jag mitt förnuft till fånga och erkände att dom faktiskt gör bra med nytta i akvariet. Dom fick alltså stanna kvar =)
Och hör och häpna nu, men dom är faktiskt de mest fascinerande jag har i akvariet just nu =P är glad att dom stannade kvar!
Trodde dom skulle ligga och trycka under nån rot och inte synas. Men så fel man kan ha!
Det var alltså så jag hamnade här. Har nu vart räkägare i mindre än 2 veckor =) visste inte ens att det fanns forum för oss… men det är klart det gör
Hoppas nu att kunna få mkt hjälp här för att kunna lära mig mer om dessa udda varelser :thumbs:
Såg det…Eftersom akvariet var köpt komplett på Blocket så kan det vara någon annan räka i burken…eller olika sorter.
Kan ju va kul att få det “inventerat” om man är ny på räkor.;)…
Ville ba va omtänksam. Det ÄR ju så kul med räklingar (utan färglösa avkommor):mrgreen:
Hej Bladet =)
Vad jag har sökt mig till på nätet så kan jag inte se att det kan vara nån annan än amano. Men visst kan jag ha fel också.
får väl försöka ta nån bild och slänga upp, hinner inte just nu. och hur tar man lättast en bra bild i ett akvarium? Fast det kanske bara låter svårare än vad det är =)
Alla ser iaf likadana ut för ut utom att en är stor och 3 är ganska mkt mindre. kanske 3-4 resp. 5-6 cm. och det är bara den stora som bär på ägg.
Räklingar lär det inte bli några om jag inte lyckas med ett saltvattenkar till dem och allt som behövs därtill =) verkar inte jättelätt och inget jag kommer ge mig på snart…
Då kommer det lite bilder nu då =)
De två första är på honan, som är grymt svår att ta kort på då hon antingen är konstant i rörelse eller för långt bort i akvariet för att få bra fokus med min dåliga kamera =)
Den sista är på ett par av hanarna. Dom har mörkröda prickar till skillnad från honan som har mer som streck. Hon har dessutom ett mkt mer markerat gult/beige streck på ryggen… men så är hon ju så mkt större än herrarna med =) Hon är ca 5 cm, iaf inte under! hanarna är max 4 cm.
Har jag gissat rätt på art?
kanske kan få hjälp med att könsbestämma min ena ancistrus här också? Dom andra är för små för att kunna könsbestämma tror jag.
Ja ancistrusen trivs flera, men det går fint att hålla de ensamma också. Hanar kan dessutom slåss rätt ordentligt. Jag har själv 2 hanar i ett 200L så även med gott om plats ryker de ihop ibland. De har sina “hus” i varsin ände av karet.
Ska säga välkommen också förstås Ffa när du har så fint namn och har det fina hundintresset - på båda fronter är vi gelikar :thumbs: