guppy = Inga guppy tillsammans med räkor
platy = nappa på små räkor liksom guppies fiskar
dvärggurami = Passar inte hellre tillsammans med räkor, för dom kan ta skada på räkor
Det är bäst om du odla räkor i en annan kar först.
Hej simon , odlar inte räkor utan har större räkor bara med massa gömställen , som jag sett så har ingen av räkorna blivit attackerad eller liknande under månaden jag haft dem och körsbären är ute o går runt ibland i akvariet och amanoräkorna är nästan alltid ute?
// yngel som äts ska ätas , jag har fjärilciklider i akvariet bara för att undvika guppy yngel eller platy yngel ^^
Du kan gott fylla på med ett gäng till av varje av dessa 2 räkor i det karet då det är stort och ska du inte odla räkor så funkar bada dessa räkor utmärkt, det kan nog tänkas att någon enstaka körsbärsräkling lyckas klara sej ändå:)
Hornbach är ett bra ställe att köpa räkor billigt på, de tar runt 20 kr st för Amanos tex:)
tack för tipset! ska ditt och kolla i helgen! Aa några yngel lär klara sig i all mossa jag har men lär ej gråta över dem som inte gör det då jag förlorar yngel av alla sorter:P
tack för erbjudandet ja , de lite synd de kostar sjukt mycket här nere , standarden är på 40-45 kr per räka i butik och dem är små , hur som lagt upp annons på forumet om någon som säljer kan skicka till malmö hoppas jag hittar någon snart jag håller på starta ett annat 100 liters akvarie jag precis fick hem , tänkte ha yngel där inne vem vet kanske blir räk akvarie där eller dem små får växa där innan jag flyttar över dem så dem inte blir skadade av guramisarna eller guppy honorna som du skrev
Det är bra idé starta ett annat akvarie för enbart räkor. Du kan bifoga bilder på ditt räkakvarium, så att någon här
hos redbee.se få se och komma med fler tips.
Janne Johansson här på Redbee räknas som en av Europas bästa odlare (http://www.redbee.se/index.php titta en bit ner på sidan) han finns i Malmö så lägg ett PM till honom.
som ni ser ovan håller jag på starta 100 liters akvarie till räkor mest , och lite malar med kanske
går det bra att blanda räkor? alltså tex , körsbärräkor ,amanoräkor , whitepearl,blue tiger ?
går dessa arter ihop eller kommer dem döda varandra o liknande?
vill helst att de ska föröka sig , för mina egna akvarier och inte till salu så behöver inte att dem ska föröka sig för fort bara att några överlever och majoriteten ska ha det bra
Amano kan gå med vilken som de kan inte korsa sej med andra räkor, White Pearl och Körsbär kan korsa sej men Blue Tiger korsar sej inte med White Pearl och Körsbär.
Enklast är att köra en art i varje kar men det går ju att ha några ihop.
kan annars seperera karet eftersom de så stort med glasskivor eller liknande om jag lyckas med filtreringen så kan man ha varje art för sig själv? vad menar du med korsa sig ,vad händer om dem nu gör det?
Blir avkomman handikappade eller liknande eller äre bara konstig färg? tänker använda mina för eget bruk så bryr mig inte om “renrasiga” etc ,
Anyway tänkte fråga er om någon visste
hur gör ni när ni ska ge räkorna växtblad?
har läst att man kan plocka några löv utifrån , ha i en säck/påse och ta ut blad när man vill ge dem , skölja av bara sen ner i akvariet funkar det? med vilka blad som helst också?