Tydligen skall ni ha en lista som berättar vilka arter som vill korsa sig med varandra, hittar den inte så jag frågar istället. Om jag nu skall skaffa en lättodlad räkart till våra barn. Måste jag då göra mig av med våra tre amano?
De var ju inte lättodlade då… Alla har väl sina favoriter. Men jag vill köpa en bra art/sort från någon här i Dalarna. Vem har ett bra förslag!
Behöver en hel del hjälp i detta!
Mvh
Christin
Välkommen hit till redbee!
Under Artiklar/ sen korsningstabell där hittar du nog vad du söker.
Körsbärsräkor är väl den lättaste att börja med, de överlever det mesta utom fisk. Dina Amano kan gå kvar, jag har Amano i hop med Blå tigerräka och det funkar fint
ok! Tack! Nu skall jag bara hitta någon som säljer! Hur många kan jag ha tillsammans i vårt 54 liters? 5 stänktetror, 4 indiska glasmalar, en obestämd mal och en liten rovsnäcka. Förutom 3 st amano då.
Mvh
Christin
Det låter intressant! Vilda guppy! Finns det sådant?!
Mvh
Christin
Går det att få tag på exemplar?
C.
Ja, det är bara att ta kontakt med en akvarieförening i trakten eller en odlare
!
Nej mina Vildguppy är inga Endlers det är 2 olika guppy, jag har försökt fota dem men det är skitsvårt, hanarna är ju aldrig stilla tillräckligt länge, dom är ju jätte hmhm :oops: :lol: :lol: :lol: !!!
Ska göra fler försök med kameran och om det blir något godtagbart i fotoväg, hmmmmmm, är det ok att lägga in den här då :roll: :roll: :roll: ???
Varianter på vild guppy är skoj. Oftast betydligt tåligare än de förädlade. I nuläget är det oftast Endlers som får beteckningen vild guppy, men det finns ett bra gäng med andra stammar av den “äkta”.
Lite OT, men det finns vilda guppystammar i en lång rad europeiska länder, t ex Tyskland, Tjeckien och Frankrike. De har troligen släppts ut av akvarister en gång i tiden och klarar sig i närheten av kraftverk, där det kommer ut varmt spillvatten. Vet att det även finns vild guppy i Ryssland. Coolt!! 
En bra butik med en duktig ägare i Dalarna är Expertzoo i Ludvika. Ägaren är den som en gång i tiden lockade in mig i akvarieträsket… s
Hilsen,
/P
Hej! Jag har köpt mina stänktetror hos honom! Hade några guppy förut, men alla dog. Det var när jag bara hade det lilla på 19 liter. De sa då till mig efteråt (butiken) att de var allt för avlade. Detta kunde de ha berättat innan jag köpte fisken. Lite dåligt engagemang från personalen i butikerna upplever jag i denna region. Viktigast att de får sälja… Ingen frågar om ens erfarenhet eller storlek på akvarium. detta är tyvärr min erfarenhet. Om jag håller på att begå ett misstag, då vill jag veta det, det är ju ändock djur vi håller på med! Det är min åsikt.
Christin
Nu jobbar jag själv i butik, och skulle jag fråga alla kunder kring allt som kan gå fel så hade jag kunnat serva två kunder per dag… kunden har ett eget ansvar också. Jag ger info om “vanliga” grejer spontant, t ex att förädlad guppy är känsliga, och stämmer av om kunden verkar ha erfarenhet vid köp av ovanligare/glupsk fisk eller fisk som blir stor. Man får mötas i mitten, ungefär. Samtidigt är det en hel del kunder där infon inte spelar någon roll - man kan prata sig blå om det olämpliga med olika saker, och kunden skiter i det. Det är inte alltid man “orkar” som säljare heller… har du otur blir du servad efter ett par “kunder utan öron”.
Hilsen,
/P
Jo visst förstår jag att det kan vara så. Jag säljer själv, men inom trädgårdsbranschen. Det jag menade var att man kan förenkla för kunden, göra ett försök. Kanske ibland styra en smula med sina egna kunskaper. Givetvis så fungerar det inte alltid!
Mvh
Christin
Jag delar båda era uppfattningar om hur det kan vara med kunder…
Har jobbat hela mitt liv inom restaurang och där kan man stöta på mycket av dessa “döva öron” och det är ju ofta uppblandat med alkohol…
Hoppas det inte är så i era fall…
Men den stora skillnaden som jag ser det är vilket sätt man behandlar kritik på.
Och detta skiljer sig oerhört…
Man måste nästan ta allt skriftligt för att verkligen få med all info för att kunna skydda sig själv…vilket vi vet inte händer…
Många fall kan det vara en kombo av dålig info,dålig lyssnare och nybörjare…
Jag tycker man skall bli lite bättre på att ta emot klagomål och inte bara skylla allt på kunden…
Som Patrik skriver…det gäller att dela på ansvaret…
Men ibland tycker man att vissa affärer borde ta sitt ansvar och lösa situationen…
detta gör ju att kunden återkommer och gärna talar om detta för andra och detta ger ju en win win situation…
Ett rätt bra generellt tips om man vill undvika dessa små missöden är att alltid försöka vara påläst och ALDRIG impulshandla någonting levande till ett akvarium, med aldrig menar jag verkligen det, har du inte stenkoll på vad du får med dig hem så vänta, be personalen hålla ett par åt dig till nästa dag, skriv ner namnet på vad du nu skall köpa, fråga personalen vad de vet om arten och sen går du hem och läser. Sen kan du lungt komma tillbaka och köpa det du tänkt dig och vara säker på att det är ett bra val, är det inte det kan du bara ringa till butiken och säga att det inte var något för dig.
Bättre att riskera att man inte får tag på det man hittat just då än att komma hem med någonting som verkligen inte passar dig just då.
Just a though 
:lol:
Min första tanke är att det låter som reklam…i förra inlägget… :shock:
Får du rabatt på de ställena du nämner…