Ny här med lite frågor

Jag har ett gäng körsbärsräkor som jag köpte rätt nyligen. Har aldrig haft räkor innan men det var väldigt intressanta djur. Nu har jag lite frågor: finns det andra räkor man kan ha tillsammans med dem, gärna som kan yngla av sig oxå utan att korsa varandra? Tips om var kan man köpa dem i så fall?
Vilka foder rekommenderar ni?

Hallå…Inte för jag e nån expert,men har för mej att det ska finnas en "korsningstabell"nånstans…

Körsbärsräkan-Neocaridina heteropoda var.“red” kan inte, vad jag vet korsas med tex.Crystal red-Caridina cf.cantonensis.Alltså bör du inte ha Neocaridinaarter tillsammans,typ “White pearl” “Blue pearl”,utan kör med Crystal red eller Crystal Black .

Kolla här på forumet,alltid någon som har räkor till salu…

Foder tycker jag oxå e svårt,men fladdra runt lite här på forumet så kanske det klarnar lite. Lycka till :slight_smile:

Tack för hjälpen. Då vet jag lite vad jag ska kolla efter. Crystal red kan man få den att föröka sig enkelt?
Ja här fanns mycket intressant att läsa när man är helt nybörjare på räkor.

Crystal red är lite svårare att hålla än tex körsbärsräkan, men har du bara rätt förhållande i karet så brukar dom yngla av sej så småningom :slight_smile:

Vad har du för förhållande i dina kar Räkmackan ?

ÄÄäähhum… :oops: Menade givetvis “värden” typ ph å sånt !!! :smiley:

LOL :lol: har inte så stora kar.
Ph runt 7, temp mellan 20-24 , mangroverötter, diverse mossor,ek/boklöv, grusen varierar från engelsk sjösten,svart makadam 4-8 sten, röd granit 4-8 sten, Rådas svarta blästersilikat ( som vissa har problem med).
Gör 20% vattenbyten ungefär 1 gång i veckan.