Nu kan jag med.. =)

Det tog lite tid, men nu hoppas jag att jag klarar ta de där snygga fotona jag med sneglar på sonja.

Oj, tjusigt. Jag gillar ljuset du fått till väldigt mycket. Snygg räka också. Har du lagt en blixt uppe på rampen?

Hmm, blixten var precis ovanför kameran riktad snett ner. Jag har faktiskt inte kört bilden genom något bildbehandlingsprogram (förutom att förminska den). Jag antar att det är ETTL som räknar ut blixtkraften eller nått? Och det tog tid innan jag började förstå hur man skulle göra. Jag är ju nybörjare.

Kamera: Canon EOS 400D
Blixt: Speedlite 580EX II (med OC-E3 förlängningskabel)
Objektiv: Sigma 70mm DG Macro
Inställningar: 1/2000 samt f11

Funderar på att köpa någon sorts omnibounce. Men priserna i sverige är hutlösa! Är det något som används flitigt hos er fotografer?

Snygg bild Sintei…

Fin räka med=O)

Tjusigt Sintei, mer bilder tack :smiley:

Ja det syns att du inte smällt av blixten rakt på. Jag använder bara en plastbouncher som följde med min blixt. Jag kan absolut ingenting om Canon så jag vet inte hur deras blixtsystemet jobbar med kameran. Jag har själv Nikonkamera, Sigmamacro och Nikonblixt. Blixten kan manövreras väldigt fint med kamerans ljusmätare i vanliga fall. Men jag har märkt att det är mycket svårare att få till det bra när det är akvariefoto det gäller. Så då ställer jag in blixtljuset manuellt, tar en massa provbilder och testar mig fram med olika placering på blixten och inställningar. Det är verkligen jättekul och något som intresserar mig mycket.
Men det låter lite skumt med 1/2000. Jag kör på 1/60 och reglera ljuset med bländaren, blixtinställningen och blixtens placering.

1/2000 är väl för at de rör sig så snabbt? Jag har den på ISO 100 med, nog därför. En lokal kameraaffär brukar hålla små kurser för nybörjare. Den får jag nog ta och gå :slight_smile:

Du tänker rätt när det gäller frysa rörelser, man vill fota på korta tider och kortare ju fortare något rör sig och ju mer man vill frysa bilden.