Postar detta ämne för att rapportera om att nu även jag fått ett par kingkong yngel!
Det hela började med att jag tömde ett 30 liters kar på alla räkor som fanns. Och sedan köpte 11 st 50%are från Meduart här på redbee.
Det är 50%are som har föräldrar som är antingen kingkong, redruby, panda eller tillochmed bluebolt. Så det är lite speciella 50%are som jag kallar “riktiga” då mina 50%are inte har mamma eller pappa som är varken en vanlig CR eller CB. (rätta mig meduart om jag har fel) Väldigt speciella också, då många har mycket svarta fläckar överallt i de vita partierna och många har mycket benfärg m.m. Så det syns att det är mycket kingkong anlag m.m.
5-6 st av dessa 11a 50%are har blivit honor och resten hanar, och alla har fått rom så fort de blivit könsmogna.
Så perfekt fördelning av kön
Av första kullen kom bara många mycket fina CR och CB SS. Yngel från en vanlig snowhite hona.
Andra kullen kom liknande yngel, fast några med grade S och S+. Och dessa var yngel från en CB S hona, med en blåsvart svart färg.
Och först på 3e kullen kom det som jag sett hittills 3 st kingkong det kan vara fler. Och resten av syskonen är CR och CB S/S+. Denna kull från en CB S hona vars svarta parti är extremt blå/mörklila/blåbärs svart färg.
Det roliga mest just romfärgen hos den sistnämde honan dagarna innan kläcknings-dag så var de flesta rommen som hos de flesta CR och CB lite rödaktiga och lite ljusa, men ungefär hälften av alla rom var helt blåsvarta som man kunde se klart och tydligt. Först tänkte jag om dessa rom blivit obefruktade men de visade sig att de vilade ett gäng kingkongs där
Och fortfarande så går det 4-5 st 50%are med sina första rom fortfarande, dom har fått rom med nån veckas mellanrum så det kommer blomma fint i mitt akvarium framöver Och den SW hona som fick rom först har nu fått rom igen
Bilder kommer bara dom små kingkong ynglen vågar ta sig till framrutan och bli plåtade samt att dom blir lite större!
Dom är bara några dagar gamla
Grattis! Hmm jag kanske oxå har en RR, trodde först att det var ett körsbär. Men den har ju ett vitt tunnt band på kroppen, vet inte vart den kommer ifrån, kanske från en mixpåse jag köpte på auktionen i Bollmora. Jag har ju köpt lite räkor från dig och Sanna som jag ska behålla och se vad det blir för avkommor. Ser fram mot lite bilder:mrgreen:
Så då har jag till nu sett 4 st olika kingkongs, en är helsvart har jag sett, en med ett litet streck, och en med streck som går ner lite på bägge sidor av kroppen och en som har vitt band fram vid nosen och i mitten
Ja nu gäller det ju att få dom att överleva. Jag är nogrann med att mata med biozyme, aminovita och lite annat, allt för att maximera chanserna till överlevnad. Så det är bara att hålla tummarna
Nu är KK ynglen några dagar gamla och dom är ganska rörliga av sig!