Jaha, då var det dags igen…![]()
Hittade flera räklingar bland Crystal Black S räkorna…
Då har de också kommit igång…
Dock är det några mån kvar tills 50%arna kommer igång…
Grattis till dig Frank, hm ja tror ja ska anställa dig som min mentor sen då ja vågar mig på lite svårare räkor:thumbs:
ha,ha… ja man tackar o bockar…
Vet inte om man kan kalla Crystal räkor svårare…
det är ju klart att de har lite mer önskemål än körsbärsräkor…
Så har man haft sådana i akvariet ett tag innan man sätter i Crystal, så bör det fungera utmärkt…
Var själv lite skeptisk i början…
Men på de 5mån jag har haft mina har de 3dubblats…
Såg nu 4 honor med rom…
Och räknade antalet räkor till 25+
Börjar bli svårt att räkna dem då de inte vill sitta still…
Hej.
Vilken storlek på karet du har dessa i?
Kul att det går bra för dig frank! ![]()
Det är ett enkelt aquael 56L akvarium… (har 4 sådana igång)
Fungerar hur bra som helst…![]()
Man tackar o bockar !
Ja i höst har jag minsann haft flyt i det mesta…
Kan ju berätta att det fortfarande rullar på…
Har fått en del CB S-SS grade yngel… några är riktigt fina i färgerna…
Nästan som Panda…
Sen har det även blivit en del CR S-SSS + Snowwhite / Golden…
även här en del som man kan bli stolt av…:lol:
Växterna har också dubblat sig… så karen har börjat bli gröna…![]()
Kul:thumbs:
Har du några bilder? (hoppas, hoppas) Vi vill gärna se både räkorna och akvarierna nu!
Nop, inga bilder…
har fullt upp här…
Så jag får lägga fotografering till “att göra listan”…:lol:![]()
trevligt att du är på forumet igen Frank ![]()
Ingen press, vi uppskattar när de kommer:thumbs:
Ha,ha… jo… tackar… har varit mycket nu…
Detta är ju ett odlingskar…
räknar med att dra igång ett finare Aquascape kar senare…
Så detta karet får producera räkor & växter…
Valesinera Sprialis stortrivs i det karet…
Håller på att dra igång ett räkkar för Crystal Red…
Just nu finns det bara lite guppy i akvariet…
:thumbs:Tack för bilderna! Riktigt snyggt 540L.
Ser bra ut. Läste igenom hela ämnet från när du startade Frank, och måste säga att jag är jäkligt avundsjuk! Stort grattis till din fina framgång!
Själv har jag nyligen beställt lite crystal red S+ och SS och några crystal black. Hur stor chans har jag på att få fram snowwhites? eller krävs det att det går lite CR SSS med de S+ och SS jag beställt? Blir all avkomma typ lika färg och teckning på räkorna? eller kan det skilja mycket i vitt och rött på all avkomma som t ex en CR hona släpper?
Och de räkor jag får hem snart, finns det chans då på att få SSS av SS räkorna? hur stora är chanserna?
Har inte haft CR så länge så har inte hunnit fått så många yngel ännu. bara några enstaka CR A som det kan skilja lite i vitt på vissa ställen.
du får lugna dig lite och se vad som kommer fram på dina ynglen. De frågor du ställer är näst intill omöjliga att svara på. Det beror helt på generna och hur de korsats tidigare, och då pratar vi inte bara 2-3 generationer tillbaks. Det är ju lite det som är spänningen med Crystals, rätt som det är kommer något ovanligt fram bland ynglen ![]()
Vill bara få klart för mig om all avkomma blir i princip snarlik den som bär rommen eller om det kan skilja färgintensitet och olika teckning bland alla yngel som släpps eller inte. Alltså om det blir marginella skillnader på ynglen eller stora synliga skillnader.
Hur blir det för er oftast? blir det olika alltihop?
förstår att det är krångliga frågor. nyfiken att höra hur det blir för er andra med såna här räkor.
Ok!
bland mina yngel är de flesta väldigt lika antingen honan eller hanen. Jag har tex ett tiotal CR SSS Flowerhead (ett väldigt speciellt mönster)
De räkorna går i hop med bla Svarta SS/SSS (dock inga Flowerhead) Jag har fortfarande inte fått fram ett enda Crystal Black SSS Flowerhead yngel. Även om jag har en hel del kullar från dem. Jag är dock ingen expert på genetik.