kan tänka mig det
sätt nu fart på odlingen så du kan bjuda på kaffe
ja du bor ju mitt i smeten hahaha
gubben min bor utanför norra nämligen därför jag undrade för där känner man ju alla då det är på “landet” tänkte vi kanske hade missat dig ![]()
ahaa oki
nä men har 13mil till dig ![]()
och bara 9½ till min gubbe då
Han har ju de stora lite roligare akvariumen då jag inte får plats med sånna hos mig :roll:
Men Frank var i Kronoberg bor du? Kronoberg är ju ganska stort ![]()
Sydväst…:lol:![]()
Stort GRATTIS til ynglet
hmm ja du blir det Markaryds hållet då eller hur blir det? Geografi är ju inte mitt starkaste ämne haha
Tackar så mycket !
Det finns minst 7st… (troligtvis fler) och några är väldigt högt graderade…
Om de överlever och blir äldre, så lägger jag ut lite bilder här, så kan vi kanske komma fram till vad vi skall klassa dem i…![]()
haha Jag och gubben har bott i Timsfors haha så det var en ren chansning haha Kul vi åker ju förbi där ofta då svärföräldrarna bor i Vittsjö
Ha,ha… ja det var ju faktiskt kul !
Markaryds marknad i helgen… 80000-100000 pers kommer nog på lördagen…
// Frank.
jo jag vet att det är det tyvärr har vi massor av annat hela helgen annars brukar vi åka ner när det är marknad :thumbs:
Då kanske man kan köpa räkor på vägen hem från svärföräldrarna nån gång nu när du fått fart på dina ![]()
Jodå, inget e omöjligt… men det tar nog ca 6mån innan dessa ungar är vuxna nog att yngla av sig…
Har ingen riktig koll på hur många kullar de vuxna kan få… men räknar med att de får max 5-6 kullar…
Så om ett halvår kan jag ha ca 25% av de räkor jag vill ha…
Har man tur så kan det finnas lite till försäljning om ett år… om allt klaffar…
Men jag har dem bara för att titta på och studera…
Annars kunde man ju köpt 20st till, så hade det ju blivit bra fart i karet…![]()
Första foto´s på räkynglen:
2st röda och 2st vita… (alla är av släktet Crystal Red)
Jämför storleken på sandkornen så kan man se hur små räkorna är…
det är Rådasand 0,8-1,2mm
Kom gärna med bedömning på gradering…
Tog förresten bilderna på frihand, med manuell focus och i svagt ljuse…
så ha överseende med den halvtaskiga kvaliteten…:roll:
Oj va små dem måste vara, e jättefina tycker ja, kan se framför mig hur du sitter framför karet me förstorningsglaset dagarna i enda o bara tittar på dina dyrgripar:D
Tackar ! Ha,ha… njae… tittar inte hela tiden på dem… men visst är de kul att hålla ett öga på…
O så hoppas man att deras färger blir lite mer enhetliga när de blir större…
Kollade lite i karet nu… det finns 3 olika kullar…räkyngel i olika storlekar, o de vuxna honorna går redan med ägg igen…
Snacka om att de är igång… såg att 2 vuxna räkor fajtades, men frugan rättade mig och sa att det var en hane och en hona…:shock:
Så de hade nog en trevlig lördagskväll, med dans osv…:lol::lol::lol:
Om nån månad får man väl börja kalla sig odlare…:hehe:![]()
Får väl gratulera igen då , vilken fart dem verkat få in:lol:. Visst e de kul, först händer inget sedan kommer allting på en gång:shock:.
Ja, det är lite lustigt… men de jag fick hem var bara halvstora…
så man visste ju att det skulle dröja ett tag innan de kom igång…
Hade stora prob. med varmt vatten i karen i somras så jag miste 2st vuxna…![]()
Men nu har man ju fått fler…:thumbs: