Nu är mina 5 kuber färdiga och det är dags för val av bottensubstrat

jag tycker det är jobbigt, för att jag läst jannes räkguide och han använder sig av ebigold, och då tänker jag “jag vill ju vara minst lika bra som janne då måste jag ha samma saker” :stuck_out_tongue:

Ok, det är ju upp till var och en om man vill betala dubbla priset eller mer för soil som gör samma sak:)

läste dock ett test där dem sa fluval bland 3 andra var sämre, alltså pht höjdes inom 1 år medans andra varade 12-18 månader

jag har ingen lust att gå och behöva byta sånt där efter 1 år, det är dyrt och ja jobbigt helt enkelt

Som sagt Akadama är nog den billigaste soilen som går att komma åt just nu. Används dessutom av flertalet stora asiatiska odlare. Jag kommer själv köra med akadama när jag startar nya burkar.

jo den e billig och verkar göra jobbet men, fägar inte räkorna ut mer av svart bottenmaterial? är det permanent eller är det som fiskar, glänsigare färger i mörkare förhållande

fick bli en 16liters akadama, 300 spänn, inte så värst farligt, och lagret ligger där jag bor så ingen frakt :slight_smile:

Jag skulle tro att det mest är färginstabila sorter (t.ex. blue pearl) som man ser stor skillnad i utfärgning med mörkare underlag. Crystals bör det inte göra någon större skillnad på.

vi får se :slight_smile: såg nu att min beställning på filterna lär komma till hem till mig i fredag, föhoppningsvis kan jag hämta akablammen på ebishops lager i malmö innan dess :stuck_out_tongue: