Det jag förstått är att olika räkor kräver olika värden och det kan man reglera med hjälp av olika sorters substrat.
Men substrat är också dyrt och jag sitter på flera kilo akvariesand vilket jag kan spara många hundralappar genom att använda.
är det svårt att reglera olika värden för olika räkor med vanlig neutral grus? tx med rötter, löv eller bikarbonat?
Det känns lite som att Shrimp soil är samma sak som proteinpulver, en sak som säljer till desperata människor?
Hahaha vilken liknelse, som proteinpulver
Ser man rent ekonomiskt så är det billigare med proteinpulver än att köpa 100gram valfritt kött som ger nästan samma mängd protein för kr/g protein. Vill man fylla ut sitt proteinbehov så är proteinpulver inget för desperata
Det går att reglera ph med rötter, co2 osv. Men det kan vara svårt att få värdena stabila. Därför väljer många soil för att det är smidigare
Vad har du tänkt dig för räkor i karen och hur stora är dem?
jag är starkt emot protein pulver, lite för att det är mer skit än nyttigt i det samt att jag engagerar mig lite mer i vad jag äter.
då detta är ett project till min flickvän vet jag inte just nu exakt alla men något vi kommit fram till är red crystal, black crystal. och blåa tiger tror jag dem heter
30 liters akvarium. nåt vi inte är så sugna på är att behöva köpa ny soil om och om igen.
Vad är det för skit i proteinpulvret du pratar om?
Soilen håller runt 1.5år, beroende på hur mycket man byter vatten och hur mycket soil man har i karen.
Saxat ifrån ebishop
"Rekommenderat volym:
Kubakvarium 22x22cm, 6 cm soil : 3 liter
Kubakvarium 40x40cm 5,5 cm soil : 9,3 liter
Akvarium 40x30cm, 4 cm soil : 5 liter
Akvarium 60x30cm, 5 cm soil : 9,3 liter
proteinpulver innerhåller mycket skit, sötningsmedel och färgämnen. för mycket protein får dina njurar att jobba på högvarv. och jag har för mig njuren utsändrar nåt som smörjer in dina leder i kroppen, vilken den slutar med sakta men säkert, därav får du till slut stela leder, visst det kanske inte händer just dig men det händer många. ruskigt många av % som använder pulver. det är lätt att få i sig dem mängder proteiner utan dessa drinkar. men som du sa innan, ekonomiskt sätt är 100gram pulver billigare än 100 gram kött.
ja, det är ganska dyrt tycker jag med den här soilen, odlar du själv marcusr? har du odlat med vanligt grus? var det några skillnader?
Nu är du helt ute och cyklar, jag hoppas att du har bättre koll på akvarium än på kost i alla fall. Att få i sig så pass mycket protein så att njurarna tar skada då ska man dricka väldigt många proteindrinkar. Att det är många som får problem med njurarna för att de äter för mycket protein är rent påhitt. Däremot så har du rätt i att njurarna får jobba mer om man äter mycket protein så har man någon allvarlig njursjukdom eller på annat sätt nedsatt njurfunktion kan man ju ha det i åtanke. Du har dessutom rätt i att det är sötningsmedel och färgämnen i, men det är inget jag är rädd för. (det går dessutom att hitta utan både sötningsmedel och färgämnen om man vill.)
Men nu till det vi egentligen ska diskutera. Vilka räkor vill du ha? Det är främst till crystal red/black och alla varianter på dessa som man brukar använda soil medan det fungerar utmärkt utan till t.e.x. Neocaridina-arter.
Ja jag odlar räkor själv, idag har jag alla mina kar på soil och ett par kar med 1/3 rådasand och 2/3 soil till mina bt0. Det går bra att odla tex tigrar och neocaridina med vanlig sand, cr/cb vill gärna ha lite surare vatten. Det märks genom att en låg % av räkbarnen överlever och blir inte lika ofta parningar i karen.
jag är ju lite av en sådan som vill ha det bästa, eller ja, vad majoriteten tycker är bäst men jag tycke den här soilen är jävligt dyr och att den “lakas” ur med tiden tycker jag också är dåligt.
Det är faktiskt inget fel på den och den håller värdena stabila med precis som de dyrare, bara för att en produkt är dyrare så behöver det inte betyda att den är bättre:)
Tacka vet jag CO2 och Coops X-tra kattsand! :hehe: Jag har iaf ett stabilt PH.
Men det kan ju vara för att jag är växtakvarist och prioriterar annorlunda. :mrgreen: