Tänkte om det vore kul att starta en tråd där man kunde dela med sig av lite tips och erfarenheter om hur man får sina dyrare räkor att överleva och föröka sig någorlunda bra
Och gäller främst de fina kingkong, redruby och bluebolt som är kända för att vara lite känsliga :scratch:
Vissa kanske gärna vill vara ensamma om just sina knep för att lyckas
Men de som känner att de vill dela med sig av sina egna knep, och vill att fler ska lyckas så dela gärna med er
Och det som är mest intressant är vad alla använder för bottensubstrat, hur stort vattenbyte man gör och hur ofta. Även vilka tillsatser och mat man har i akvariet för att maximera chanserna till överlevnad hos dessa dyrgripar.
20l cube. 1 cm Volcamia Green. Yttrefilter Eden 501 filled with Siporax. 1x veckan 40% vattenbytte. Osmosevatten plus Saltyshrimps Bee Mineral GH+. Conductivity ca. 220, GH 5-6, KH 0, Ph 6,2. Mini Oxydator.
30l Cube. Bottenfilter med 4cm Red Bee Sand ovanpå & Aquael Circulator 350. 1x veckan 40% vattenbytte. Osmosevatten plus Saltyshrimps Bee Mineral GH+. Conductivity ca. 220, GH 5-6, KH 0, Ph 6,4. Mini Oxydator.
It took a while until my Taiwanräkor survived. I think the problem was that I didn’t have a good enough microfauna / microflora. Now I feed Biozyme & Chi Ebi and always have some löv in the aquariums. You can see that there are a lot of small tiny things moving around in the grus. And now my Taiwanräkor survive.
Jag har problem själv med att få mina att överleva, och ändå växlar olika yngelfoder och matar med biozyme, aminovita och beta-g.
Jag har 11 st 50%are som producerar taiwan bee’s, men det går inte riktigt så bra ändå. Jag har även mycket vattenloppor, lite större loppor och nå mindre vita prickar som simmar runt på botten, kan det vara problemet?
Fick några kingkong för några veckor sedan, de visade sig i början. Och tycker att de borde blivit större nu, men inte sett dom ändå på länge.
Jag har 30L aquael shrimp set. Ebi gold shrimp soil i botten. Byter ca 20-30% vatten 1 gång i veckan och tillsätter easylife FFM och Mosura old sea mud powder vid varje byte. Tillsätter även shrimp tonic och Mosura mineral plus ibland.
Tycker man borde ha optimala förutsättningar för att ynglen ska överleva, men de verkar bara överleva 2-3 veckor sen är dom borta, eller om dom bara är jätteduktiga på att gömma sig.
Tycker det är kanon att vi tar upp det här!
Jag har hållt på med akvariehobbyn i ca 30 år och min stora erfarenhet är att inte GREJA och va i akvariet och röra för mycket. Det ska man ge fan i och låta det sköta sig själv. Jag har haft det mesta i akvarieväg, allt ifrån vildfångad diskus till sötvattensrockor, saltvattensakvarium och har inte haft några större problem med det. Med den erfarenheten har skött mina räkor också och jag tycker inte det är några större problem med KingKong och Redruby. Det jag har i mina kar är självklart Shrimp Soil från Ebi Shop och vid vattenbyten tillför jag Easy-Life och Bee Shrimp Mineral GH+. Jag är frälst i Cocoon karen och kör mina räkor i dem men har bytt ut filtret till Eheim Liberty påhängsfilter och i några kar så kör jag med luftfilter från Bldiscus.com. foder jag a kör med är Ebigold sadako som är kanon med tanke på storleken, Chris Lukhaup shrimp food, Evolve, Aqua-Tropica Brennesselsticks och även Sea veggies från Julian Sprungs som är ett foder för algätande fiskar, ger även lite frysta ärtor som tinar innan också. Ska jag vara ärlig så har jag inte förlorat någon räka vad jag vet och tycker inte att Kingkong eller Redruby är svårare än vanliga CR eller CB. Kan inflika att vi har jävligt bra vatten I Helsingborg från sjön Bolmen med ett Ph 7,2 och Kh 5. Är det ett kar på ca 40l så byter jag max 5 liter i veckan. När jag höll på med Discus så var det en hysteri med att byta en massa vatten vilket är ett STORT misstag om man har ett välfungerande akvarium med ett gott filter.
PS. Har några Kingkong panda till salu om någon är intresserad DS.
Jag har även haft en tendens till att byta scape senaste halvåret med säkert 2-3 månaders mellanrum, men ändå inte så att de blir värsta grumligt i hela karet, men lite blir det alltid när man drar upp nå växter eller rötter. Jag tar det lugnt med att flytta grejer men det kanske det som är ett problem? Tänkte om det kanske tär mycket på kingkong yngel och som är några veckor gamla bara och dör om det blir lite cirkulation när man flyttar på grejer i karet.
Hvis jeg skulle komme med 2 gode råd, så må det være følgende…
Foder skal være i pulverform. Man kan evt. indkøbe en sprøjte på Apoteket og så opløse en pille i vand, såfremt man ikke har foder i pulverform. På den måde kan man sprøjte foderet rundt i akvariet til de ønskede steder, hvor de små Taiwan Bee unger opholder sig i skjul. Man må ikke forvente, at Taiwan Bee ungerne den første måneds tid kommer frem og spiser af en foderpille. Det er derfor også vigtigt, at akvariet er godt indkørt, så der er dannet masser af “snask” og biofilm, som de små rejeunger kan spise af. Tillige masser af moss og nogle blade. Endeligt pas på med at overfodre…er akvariet godt indkørt (mere end 3 måneder), så bør der være masser af gratis mad i akvariet til Taiwan Bee ungerne. Anvender mest Mosura Gravida, Mosura Bios, Shirakura Chi Ebi, Ebi Gold Sadako samt knust pille Ebi Dame fra Shirakura til mine Taiwan Bee akvarier.
Vandskift. Der er rigtig mange meninger om vandskift. Det er min erfaring, at langt flere Taiwan Bee unger overlever, såfremt vandskift holdes på et aboslut minimum og det foretages korrekt. Skifter faktisk kun en 10-15% ca. hver 3 uge i mine akvarier med Taiwan Bee. Det kræver selvfølgelig gode filtre og der ikke bliver overfodret i akvariet. Det nye vand, som kommer i akvariet, har stort set identiske vandværdier hvad angår temperatur og ledningsevne. Mine vandværdier er ca. således: Ph 6,3 - 6,4, ledningsevne mellem 220-275, Gh/Kh måler jeg ikke, temperatur 19-23 grader. Anvender osmosevand tilsalt salt- og mineralblanding. Kører uden varmetermostat året rundt. Jeg tror, at mange Taiwan Bee unger går bort på grund af for store udsving i vandværdierne ved vandbytte. Kræver selvfølgelig også, at rejerne også for nok vitamiler og mineraler via foderet.
Men ikke sikkert ovenstående metode virker for andre - blot konstatere, at det ser ud til at være den bedste metode i mine akvarier for at få overlevelsesraten op.
Det håller jag med om och jag provar nu med bottenfilter under Ebi shrimpsoil som renas genom ett påhängsfilter Aquaclear 20 innan det går till baka i vattnet. Detta gör att det inte blir så mycket slam på botten och jag behöver inte vara där i tid och otid och städa.
Vattenbyten är jag försiktig med och byter bara 10 % var fjortonde dag. Jag belyser karen starkt med LED som ger mycket alger som räkorna och räklingarna älskar plus att extra skummgummipatroner blir matförråd som uppskattas mycket.
Det finns nog en iver att fixa med karet för mycket men jag tror att den normala livsmiljön inte är den vackraste ute i naturen och det glömmer man bort. Alger på glasrutan ger mat och det betas på rötter, i soilen och på växter och faktiskt så är mina räkor lagom intresserade av vad jag lägger i till de i form av köpt foder.
Det är kanske dax att koppla av lite och inte stressa karen och dess innevånare med för mycket “måste” lösningar.
Jag vet inte om jag förstår danska rätt. Men säger du att du byter 10-15% vatten var 3e vecka? Eller har jag fattat fel?
Vilken vattenvolym bör man ha på sitt akvarium?
30 liter känns lite minimum. Har jag märkt då det är svårt att få balans i början när man startat upp det. Är inte runt 70-80L mer optimalt för att inte få så stora svängningar i vattenvärden?
Astrid Weber in Tyskland has her Taiwanräkor in the 20l Tetra Aquaart aquariums. I thnk it is importnant that when you use small aquariums that you have very good filtration. I mean I have the whole Eden 501 packed with Siporax I even took out the filtermatta in the other half. And I change water very slowly over a couple of hours, the water has the same water parameters as in the aquarium.
And keep yours hands out of the aquarium ! Rescaping every few weeks is a big no-no. All I do is cut the moss now and then. If you replant, the dirt in the soil gets up into the water and than can be toxic.
Mina räk akvarium är från 54l - 100l, jag byter ca 10-15 liter vatten varannan vecka.
Jag tillsätter easy life och mineral +, det botten matrial som fungerar bäst för mig är ecs.
Mitt kranvatten kommer från egen brunn och har ph på 7 och kh/gh knappt mätbart.
Detta fungerar bra för mig och mina kk & panda växer bra och verkar trivas:)
Jag har funderat om det är en dum grej att göra, att göra om i akvariet för ofta, jag blir aldrig nöjd och har gjort om med 1-2 månaders mellanrum. Är säkert det som är ett liten problem för mig.
Jag använder ett luftdrivet dubbelt billi-filter i båda mina 30L akvarium, är det för lite?
Jag byter vatten i mina 2 kar på kanske 5-10min och det är ju bara några liter i varje akvarium som byts, inte ska man väl behöva hålla på i flera timmar för att byta några liter vatten? Jag har en slang från duschen och med ett dusch munstycke så det inte blir kraftig cirkulation, och sedan sprutar jag i vatten försiktigt och har samtidigt i easylife FFM.
I have a hink and put that on a ladder. Then from the hink I have a luftslang with a ventil. The water runs very slowly from the hink into the aquarium. It usually takes ca. 60-90min. Thanksfully I only have 2 Taiwan aquariums
Jag byter vatten ganska fort, häller bara upp 10- 15 liter i en hink tillsätter easy life ffm & mineral +, sen fyller jag på med en tillbringare. Det tar ca 1 timma att byta i 6 akvarium.
Jag har aldrig märkt att någon av de olika räkor jag har skulle ha tagit någon skada av detta. (inga oförklarliga dödsfall)
Återigen så är det mycket lätt att fixa och dona för mycket i karen vilket oftast leder till uppvirvlandet av slam och andra otäckheter.
Att byta vatten är OK bara det sker i lagom mängd och tidsintervall, då det också kan skapa stress för både flora och fauna.
Den åtråvärda biofilmen kommer efter hand men processen avbryts säkert om man stör karet med allehanda förändringar.
Tilltron till vissa ritualer vid vattenbyten och rening av nytt vatten får ju stå för var och en, men oftast är det enkla sättet bäst.
Biofilmen är själva grunden för framgångsrik fortplantning och livskvalité som ger ynglen något att äta på omedelbart när de så vill.
Jag har ibland fallit för frestelsen och laddat på en massa pulver i karet för att garantera att alla får mat vilket resulterar i kassa vattenvärden och sanering som följd.
Bäst är att ta det lite lugnt och njuta av utvecklingen och att acceptera några dödsfall i synnerhet av räklingar för det händer i naturen också, var så säker.
Du har nog mycket rätt i det du skriver, om man tänker efter lite.
Det kanske inte är meningen att man hela tiden ska försöka göra det helt perfekt för räkorna, precis som en hund eller katt. Utan kanske fundera hur räkorna lever i sin naturliga miljö också. Där är det ju aldrig någon som matar dom eller nånting.
Jag har också en tendens att ha i liiiiite pulvermat nästan varje dag så de små ynglen ska få så mycket som möjligt i sig eftersom de alltid är gömda och aldrig kommer fram där dom stora räkorna äter, det kanske är lite “overkill” och själva vattnet kanske inte mår bra av det, för precis ALL mat hinner väl kanske inte ätas upp, även om man matar med liten mängd pulver. Kanske är smartare att ha i lite pulvermat med fler dagars mellanrum, kanske var 3e eller 4e dag.
Jag ska testa att dra ut på tiden mellan matningarna, både med maten i fast form och de i pulverform. Samt vara ännu mer försiktig och nogrann vid vattenbyten.
Känns som att alla förändringar i karet jag gjort bara är en dum och så enkelt misstag, för det ser inte speciellt bra ut när det virvlar upp slam, man tycker ju att det aldrig kan vara bra för räkorna. Ett lärorikt misstag kanske
I ett kar jag har många räkor i och jag hade sett massor av små små yngel, säkert ett 30 tal räklingar. Sedan fick jag för mig att göra en rescape. Sedan efter några dagar så såg jag inga yngel eller nånting, det är mest stora och vuxna räkor kvar nu, som verkade klara av lite förändringar.
Man kanske mer ska låta akvariet “sköta sig självt” än att mata sönder och göra rescapes om vartannat
Har du shrimpcoctail förslag och idéer att dela med dig av vid att hålla taiwan bee’s?
Jag vill understryka att jag själv är nybörjare i räkhantering och går bara efter “sunt förnuft” och naturligtvis ser jag vad andra gör men försöker att bara ta till mig det som är enkelt. Jag har alltid haft tendenser att ändra, ändra och ändra igen på det mesta jag har företagit mig, men insett med åren att lagom eller lite mindre än lagom är bäst.
Jag var en tid fast i HiFi träsket med alla “tweaks” som var ett måste för det perfekta ljudet och stressades av denna jakt på ljudets nirvana. Jag missade helt enkelt att njuta av själva musiken och lade all kraft, tid och pengar på att uppnå det nästan omöjliga. Detta var verkligen off topic men se det som en parentes.
För att återgå till räkorna och deras miljö så kör jag med Ebi Shrimpsoil vilket ger jämna vattenvärden. Jag filtrerar vettigt, d.v.s. inte för mycket för det lakar ut mineraler, spårämnen och annat i akvarievattnet. Jag tillför lite Easy Life Liquid Filtering Medium vid mina små vattenbyten för att binda ev. tungmetaller i kranvattnet.
Jag ser till att vattentempen inte flexar mer en 1-2 grader. Belysningen är stark med LED ljus 12 timmar per dag och algerna växer duktigt men det utgör samtidigt en bra flora för räkorna, stora som små. Mossor utgör nog 70 % av växtligheten som räkorna älskar att beta i.
Någon gång i veckan matar jag lite, med betoning på lite Ebi Gold Sadako men det grumlar också vattnet.
Härom dagen dog en CR med fullstora ägg och jag blev naturligtvis besviken men sådant händer och vi glömmer lätt att en livslängd för räkorna är ganska kort. Lite Old Sea Mud powder lägger jag i för mineraltillskott men alla produkter jag tillför ger jag i underkant då jag tidigare om åren har lagt på extra för att “göra saker och ting” riktigt bra.
Små förändringar är nyckelordet och dör några yngel så är det naturligt. De främsta odlarna här på forumet som använder alla tänkbara ritualer och hjälpmedel i form av tillsatser får förmodligen en del dödsfall de också.
Livet ska vara njutbart och en hobby som detta inte får bli till en plåga och en massa måsten utan spänningen ska ligga i vad som händer med innevånarna i karen och de oväntade överraskningarna.