Nematoder

Vilket gissel, ena karet är nerlusat med dessa äckliga varelser. De verkar växa fram ur ingetting och jag har nog sugit upp hundratals till ingen nytta, då de bara kommer och kommer från ingenstans.

Vad jag förstått så är de ofarliga men otroligt läskiga och jag har nu lagt order på Eradica från Ebi-Shop som förhoppningsvis ska ta livet av dessa odjur. Jag försöker att lägga en filmsnutt som jag just tagit och hoppas att den går att se.

//youtu.be/2yw_cXxkBDg

Usch. Som tur är försvinner mina tack vare guppybebisarna och lite utfodring.
Men ja, hoppas att medlet dödar de små odjuren.

kasta i några guppyyngel vetja

Matar du för mycket?

Fyfan vad trist… de är så äckliga och de är så vidriga. Anledningen till att jag startade om mitt kar var just för att jag inte blev av med dessa maskar. Jag hoppas att det går bättre för dig och att du slipper vidta samma åtgärder.

En sak du kan tänka på är att försöka blanda Eradica mycket. Det är svårt att “smälta” och det tar sin lilla stund att blanda det. När jag använde mig av det låg det som en hinna mjölk på ytan. Räkorna verkade inte känna några bieffekter av medlet.

Största frågan är väl vart de kommer ifrån. Det kryllade av dem i mitt gamla kar och tog nästan över hela bottenytan…

Normaly you have Nematoder in every well running aquarium, you just don’t see them much. They are very useful; like earthworms they move mainly through the bottenmaterial and take care of the dirt in there. If you feed too much, then their numbers will explode :slight_smile: So instead of using the medical solution I would recommend feeding a lot less or making sure that you feed only pellets for a while and remove all the rests that have not been eaten within 1-2 hours. Also check if you know someone who has Endlers and borrow 1-2 hanar and put them into the aquarium for a week.

Well that’s just the thing, I don’t feed that much once a week maybe, as the shrimps have plenty to eat from algae and other resources.
I am not that keen to put fish in the tank because some females have berries and will drop them soon.

Dessutom, om alla maskarna dör samtidigt av eridica, så kommer vattenkvaliten bli dålig :confused:

Tycker också att du ska låta någon liten fisk äta upp dom :stuck_out_tongue:

Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk

Det är inte så att du kanske låter mycket gamla växtdelar ligga och förmultna i vattnet? För då har du kanske deras matkälla där.

I haven’t figured out if Jen prefers English or Swedish, and I know this information is most for others as Jen seems to know this already, but I take the opportunity to practice my English.

I agree with Jen in general. Non-parasitic nematodes as these obviously are is an asset and not a pest. Even though they to some degree compete with the shrimps for food they help keep the tank a little bit cleaner because the reach places that the shrimp doesn’t.

Here’s some tips you you try if you want to reduce the population:

Most fish fry and extremely small fish species eat the nematodes, beware of that fish fry may grow extremely fast on these nematodes and in perfect or near perfect water quality.

Leaving a big food pellet over night i a calm place might gather nematodes on it, if you remove it in the morning you might be able to control the population by doing that every now and then.

Small fish in a really fine meshed breeding net might also help reduce the nematode population, make sure it’s really escape proof if you try that and choose fish that can harm your shrimps if free i in the tank.

I’d be really surprised if a few Yunnanilus cruciatus fry wouldn’t clean most nematodes up in a snap, just beware that they grow extremely fast! Sure you have to breed them to get fry, but that’s easy in a species tank, and when the fry get to big to keep with shrimplets you have new breeders.

Another point of view is that some types of worms are highly sought after live food for fish breeders, so if you have this “problem” you might want to identify what type it is, and if it’s a feeder type, sell starter cultures to fish breeders.

Min ambition var kanske inte att börja odla dessa äckelpäckel, utan jag såg det mer som ett misslyckande i uppstarten av ett nytt kar.
Som jag skrev, så går flera honor med rom i karet och jag tänker inte äventyra deras hälsa och rom.
Att tillföra kemikalier i en eller annan form är naturligtvis mycket tveksamt och medlet jag lagt order på blir nog kvar i sin förpackning på hyllan.

Om nu nematoderna är ofarliga så kan jag kanske acceptera dessa maskar, men deras närvaro stör intrycket av det vackra landskapet i karet.
Förmodligen så är det väldigt lätt att överreagera när något oväntat inträffar och man grips lite av panik, men det finns förmodligen inga garantier på att allt blir exakt som man tänkt sig utan man får gilla läget.

Det är bara och kämpa på trots motgångar för förr eller senare så kommer man in i ett lugn och en förnöjsamhet och då kan man luta sig lite tillbaka och njuta av sitt arbete och glädjas av resultatet.

Det du kan göra då är att skaffa en finmaskig håv och prova fånga upp dem med

Det är provat men de är så supertunna så de slinker igenom maskorna.

Try an Artemia hav.

Det finns fina-maskiga håvar som dem inte åker igenom