Nått tjall....

Jag har oxå nått tjall…mina små räker har rom å allt…men de blir inga yngel.Cb & Cr & Golden å Snow-white…alla med rom,men inte en endaste liten räkunge så långt ögat kan se,någon med ideer ? :evil: Kardinalerna går inte heller nått vidare…

Vad har du för filterteknik? Är de yngelsäkrade?
Matar du med pulverfoder? Vattenberedningsmedel?

Vanliga “Billi”-filter,Bio-zyme till eventuella yngel,vattenberedningsmedel försöker jag undvika… :expressionless:

Hur länge har du haft akvarierna igång? Inga dödsfall eller nåt?

Mjae…de e väl inkörda,snart över ett år skulle jag tro…Döingar har jag inte haft på länge,förutom av ålder skulle ja tro… :?

Hmm… de får rom, men du ser inga ynglar.
Men de kläcks då? Du ser inga skalömsningar med rom kvar i skalet?

Nope… :cry:

PH? Kan kanske vara att ynglar inte klarar av sin första skalömsning.
För mat verkar det inte vara brist på.

Har inte kollat på ett tag,men har alltid haft runt 7- 7,5 i ph…kanske runt 8 i vissa fall…men inte mer.

Ska kolla när jag kommer hem från kneget ikväll…

Kolla även upp med vattenverket om vilken kloreringsmetod de använder. De flesta använder kloramin nu för tiden. Det har ställt till en hel del för mig.

Mätte ph i förmiddags,ligger som spikat på 7,5… :roll:

Du ligger på den övre gränsen. Om du planerar att starta om de så skulle jag rekommendera att investera i nån soil för att hålla nere PH-värdet. Akadama (double line) är annars ett billigare alternativ. Kostar runt 250kr för 14Liter.

Googlade efter dricksvatten i Falkenberg. De verkar tillsätta kloraminer i kranvattnet.
http://www.vivab.info/vatten/dricksvatten

Tack för svaren,jo det lutar åt en omstart av akvarium…Några bra tips/att tänka på innan man skrider till verket ?? :?

Samma här! Jag har en som gått med rom i mer än 1 månad och inga yngel. Ska köpa pH sticks idag så jag verkligen ser vad pH värdet ligger på. Har shrimpsoil, rot, mossor och det nödvändiga för att hålla igång ett räkkar.
Dock har min hona fortf rom i sig, så dom har inte försvunnit spårlöst hehe.

Utvecklingstiden beror på temperaturen.
Så ju kallare destu längre tid bär de på rommen.

Så ju kallare destu längre tid bär de på rommen.[/quote]

Har ett snitt på 24-24½ grader. Blir lite kallare(22)när jag gör VB som jag kanske gör 1gång/veckan.
Kan det hända att dom går med rom i 2 månader?

Så ju kallare destu längre tid bär de på rommen.[/quote]

Har ett snitt på 24-24½ grader. Blir lite kallare(22)när jag gör VB som jag kanske gör 1gång/veckan.
Kan det hända att dom går med rom i 2 månader?[/quote]

Kan det vara nåt liknande fall som denna?
viewtopic.php?f=6&t=405&p=2714

Kan det vara nåt liknande fall som denna?
viewtopic.php?f=6&t=405&p=2714[/quote]

Nja, min hona har gått med rom där bak i 1 månad nu om inte mer.
Hon har inga problem, ser henne alltid överallt och hon är nog inte det minsta stressad. Sen så är romen så pass röda/bruna nu att, jadu jag vet inte för att det är första gången för min del. Dom har iaf legat där bak och varit röda/bruna som dom är i dagens läge sen 1 månad tillbaka. Har inte sett några yngel eller dyligt.

/S

ph-värdet ligger mellan 7,2-7,5. Har shrimpsoil och karet är inkört.
Ska jag köpa hem något som minskar ph-värdet, tycker du/ni? Dock vet jag inte vad.