Mina crystal börjar yngla av sig ordentligt efter byte till nytt kar och mer anpassat vatten.
För att få en bra stam vill jag flytta alla yngel till ett annat kar, av dessa skall några komma tillbaka
till odlingskaret om de är tillräckligt fina.
A flytta ut storlek?
B flytta tillbaka storlek?
Hur många har du i det karet som dom går i nu? Jag hade nog själv haft kvar dom hos dom andra räkorna tills dom ynglat så de går 50-100 räkor där i sedan börjat urvalssortera:)
Det tycker jag med, när man har ett stort antal gallrar man bort de man inte vill ha och låter de man sparar stanna kvar i karet:)
Du kan skicka hit dom du inte vill ha kvar;)
Haha newgren då kan vi dela
Jag har ca 60-70 “halvvuxna-vuxna CR/CB från 5-6 stammar” någon-några kullar yngel (20-40 st) samt minst 4 rombärande honor.
DVS redan nästan 100 räkor. Detta i ett 100 liters kar. Jag håller alltså på att skapa en egen stam.
I de andra 4 karen också 100 liters har jag inte så många räkor så där är det inte något problem än.
När alla är vuxna blir det ca 400-500 yngel per månad, karet blir rätt fyllt om jag låter dem gå kvar i minst 2 månader till.
Förmodligen kommer många av dem svälta ihjäl så det blir inte så många som når vuxen ålder.
Tanken var att flytta dem så fort som möjligt till ett eller flera 200 liters kar mer anpassade för yngeltillväxt,
därför min fråga.
(När jag kommit igång ordentligt delar jag stammen i tre linjer)
Seriöst!!! Är det ingen som har kar för yngel-ungräkor och flyttar dem från föräldrarna?
Får väl se när jag vågar flytta dem… för flytta ska de!
Tror inte att det finns någon som flyttar yngel så, möjligen kanske någon flyttat en hona med rom kanske.
Ser inte vitsen med att hålla på och flytta alla räklingar från burken de mår bäst av att gå i det kar dom kläckts i:)
Jag flyttar de yngel som jag vill odla vidare på när de är 4-6mm. till ett eget kar för just den graderingen som de har alltså i god tid innan de börjar leka. De oönskade vill jag inte sälja eller ens ge bort så de avlivar jag med kokande vatten för att inte sprida dåliga gener och anlag.
Det blir då tre olika kar för tre olika graderingar efter min bästa förmåga att bedöma ynglen.
Av naturliga skäl så blir det flest räklingar i S karet och färre i SS och ännu färre i SSS karet så moderkaret, om vi kan kalla det så, har en blandning av olika åldrar och graderingar och de tre yngelkaren har var sin grupp efter klassningen.
Nu har jag bara en sort och stam av PRL från Janne J. så det blir lättare att placera de små liven än om man håller många olika sorters räkor. När nästa generation kommer får jag hitta en annan lösning eller börja avyttra annars blir det ju trångt och inavel till slut, men den dagen den sorgen.
Dom blir ju knappast obesläktade även om du delar dem i 3 olika “linjer” dom kommer ju fortfarande från samma räkor från Janne, bör väl vara bättre att satsa på räkor från olika håll eller.)
Jag hade tänkt mig ett kar med någon rovfisk till de oönskade.
Överskottet kan jag tänka mig att sälja.
Shrimpcoctail ditt svar var precis ett sådant svar jag ville ha Tack!
Det kan ju bara vara en viss mängd räkor i ett kar. Maten kommer vara otillräcklig för de
små räklingarna om de går kvar i föräldrakaret de räkor som jag då får kommer med
stor sannolikhet vara förkrympta-klena-färgsvaga eftersom de svultit under uppväxten.
De får inte en chans att uppnå sin fulla potential.
Det finns ju massor av bilder från odlare på nätet med 100 tals lika stora räkor i samma kar men när flyttar de dem?
Nu är det inte släktbanden eller linjer som blir viktiga i nuläget utan att få fram de olika graderingarna. Urvalsodling är ett måste om man vill nå högre höjder för bättre (läs högre) gradering.
I ett senare skede måste naturligtvis nytt obesläktat blod in i odlandet annars uppstår inavel med oönskade effekter.
Jag vet att andra har olika åsikter om att blanda stammar men jag vill behålla den stam, Yaiig feng Yung, jag köpt av Janne innan jag blir tvingad att blanda in andra gener i framtiden.
Du behöver inte blanda in nytt material på mycket mycket länge.
Kör med tre linjer A B C. (minsta antalet linjer som fungerar)
Efter några generationer (1-2 år) mixa
Hanar från A, honor från B ger A’
Hanar från B, honor från C ger B’
Hanar från C, honor från A ger C’
Kör vidare med dessa tre linjerna och gör samma sak efter några generationer av dessa.
Inavelsgraden styr du med antalet föräldrar per linje. (50 kan vara lämpligt)
Det går att komma väldigt långt med 6 akvarier…
Tid tålamod och hårt urval ger resultat.