Hoppas att de nu blir lite vitare med tilltagande ålder:)annars blir det till att bleka skalen.
Fram med penseln bara ![]()
Snygga ![]()
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
varför har man sådana blad i ett kar för ?? bara undrar?
Räkorna gillar att äta på gamla blad ![]()
Grattis till fina räkor :thumbs:
Kul att det går bra nu för dig, tror du att det är resultat av det sänkta ppm värdet ?
Ja jag tror att det har spelat roll men också att man lär sig, tyvärr bäst på sina egna misstag, och det är viktigt att skynda långsamt viket jag alltid har haft svårt med.:oops:
Det har också skett en del förändringar med omvänt bottenfilter med ett lager biokulor över och sedan bottenmaterial som jag för övrigt såg att du gjort. Detta förhindrar att skiten dras ner i bottenskiktet utan lägger sig på ytan, för att lätt sugas upp av foamfiltret och dammsugning genom hävert när så behövs.:thumbs:
RO vatten bidrar naturligtvis till en stor del av bra vattenkvalite med GH+ salt och rätt nivå ppm. Jag har fortfarande en liten tendens att övermata och kommer att följa en strikt rutin med detta då sniglarna förökar sig lavinartat.![]()
du skriver om salt… är det bra att ha akvarie salt till körsbärsräkor?? bara en liten fråga …
Det är ett speciellt salt man använder till osmos-vatten. Till körsbärsräkor behöver du inget mer än kranvatten och ett inkört akvarium
Hur funkar det där med biobollar i botten och varför skulle skiten inte dras ner utan bara lägga sej uppe på, det där fattar jag inte:scratch::scratch::scratch:
För övrigt härliga glada räkor:thumbs::thumbs:
Jag använder inte biobollar utan mindre biokulor.
Ovanför bottenfiltret läggs ett tunt lager Eheim substrat pro där nyttobakterier fäster bra och sedan polerat svart grus som är ganska grovt.
Ett powerhead pressar vatten ned genom stigarröret på bottenfiltret under substratet och gruset, alltså omvänt flöde, och syresätter bottenstrukturen på detta vis.
Systemet dar inte ner någon skit i botten utan ser till att det ligger på ytan för att där sugas upp av andra foamfilter och med mekanisk botten sugning via hävert.
Läs för övrigt christerd tråd: nya ställningen
Det är nog troligen ett omvänt bottenfilter som kommer bli i mina kar senare ![]()