Någon som vet vilken sort?

Var en snabbis till Hornbach nu på eftermidagen för att köpa ett nytt nitrittest då dök jag på dessa sötnosar, på Hornbach kallar de dom för Piggsvinssnäcka :? :smiley: !!!
Försökte googla på det men inget napp, så är det någon som vet vilken snäcka det rör sej om och hur stora dom blir :? ???
Det gick inte att åka hem med bara nitrittestet, det blen 2 sådana här snäckor också :lol: :lol: :lol:!!!

Tjena!!

Sjukt fina snäckor!! Ser ut som nån sulawesi. Minns inte namnet på dom.

It is a Brotia pagodula :slight_smile:

Tack Jen :smiley: :smiley: :smiley: !!! Jag gillar dom skarpt, jättefina är dom :smiley: :smiley: :smiley: !!!

Riktigt snygga

Bara att hålla med, riktigt snygga!
Läste att de skulle vara ganska svåra att hålla vid liv.
Det är dock ingen sulawesisnäcka.

The aquarium – requirements and necessities:

• needs moving water with a high oxygen content
  • water temperatures of 20 – 25 °C
  • stone structures and a little sand
  • tank front length starting at 60 cm
  • muck and algae, possibly zoo- and phytoplancton

Läste något om det, jag ska byta pumpen i det stora räkkaret där dom går till en Fluval U4 men jag vet att jag måste räksäkra pumpen med en nylonstrumpa.
Dom borde ta algtabletter också och även förväld spenat, gröna ärtor m.m.??
Vi får se hur det går med mina små godingar, hoppas dom äter upp mina trådalger :lol: :lol: !!!

Hur går det med dina piggisar? Jag såg en på Söders Zoo i Gävle idag, men vågade inte köpa… :oops:

Dom dog tyvärr, de klarar sej inte i akvarium mer än ca 6 månader eller kortare än det för vi kan inte efterlikna den levnadsmiljö de har och inte heller maten, de svälter sakta ihjäl:cry: så köp inga sådana snälla, du hjälper bara till så att zooaffärerna tar in fler:(!!!
Dessa snäckor äter vare sej alger, växter eller grönsaker.

Tråkigt att höra att dem dog :frowning:

Hittade lite mera info om dem om du eller någon annan skulle köpa dem.
Dom ska tydligen inte vara så svåra att hålla vid liv iaf enligt den infon… Dom blir ca 5cm. och lever mellan 2-5år. dom lägger tydligen inte ägg utan föder levande. och dom ska tydligen äta kokad spenat, morot och brockoli, även levande växter. algtabbletter. Dom äter nästan bara små små bitar så dom får leta efter det i sanden. MEN det står även carnivor = köttätare och matas dagligen. dom vill även ha rätt högt PH 7,2-8. och hårt vatten. Det var mera info som stog på den sidan, men det stog redan i tråden :slight_smile: temp osv…

Det hjälper föga för den informationen om vad de äter stämmer inte, de äter inte vare sej kokt spenat, morötter, broccoli eller levande växter, ej heller algtabletter, de äter plankton och de behöver mycket kraftigt strömmande vatten med hög oxygen, förutom högt Ph och hårt vatten. De lever i mycket strömt vatten i naturen och det kan man inte heller ordna i ett akvarium, det är som att sätta ett filter som är för minns 500L i ett 30L kar eller något. I ett vanligt akvarium med högt Ph och hårt vatten dör de ändå tyvärr.