http://www.shrimpnow.com/mygallery/files/2/black.jpg
Någon som lyckats med detta… Black Panda… :?:
Eller denna?
http://www.shrimpnow.com/mygallery/files/2/black.jpg
Någon som lyckats med detta… Black Panda… :?:
Eller denna?
Japp… Panda o King kong… Fast det e bara en king kong som fortfarande lever…
Okej…men även svarta panda…?
De andra har jag sett här…
Panda hade jag 2 st nu i den näst senaste kullen men bägge är borta. I den senaste kullen king kongs har jag sett minst 1 än så länge, men de är bara runt 2 mm än.
Ang den gröna “Hulken” är det troligen bara Silane själv i hela världen som lyckats få fram. Det fotot du länkar till är i princip den enda bild som finns på den här extremt ovanliga färgen.
okej så du menar att du får fram både panda och king kong ur samma kull…?
Är det endast färgsättningen som gör namnet då eller?
Och kan du få röd panda av samma föräldrar?
Jag har hel röda redruby
och black panda och röd panda.
Köpt dem som det eller lyckat få fram dem ifrån “Vanliga” CR/CB?
Jag har fått fram helsvarta,singlestripe,multistripe, panda i samma kull.
Bluebolt,singlestripe,panda fick jag nu i dec.
Slutligen nu förr någon dag sen 2 redruby,minst 4 kingkong singlestripe i den kullen.
Så det blir lite av varje i samma kull
Vilka guldgruvor till föräldrar du har där!
Vilken skattjakt när du kikar runt i karet och letar efter räklingar!
Jag har fått mina från en rosa får 2år sedan som gick med vanliga cr
Sen dess har jag haft red ruby.
Nu har jag en cb hona som går med redruby,jag tror att det är från henne jag får dom svarta.
Hon bär ägg igen får se om det bli mera svarta.
Okej…
Coolt att det blir sån bredd på räklingarna…
Läste oxå att de nya varianterna är mycket svårare att få till att överleva…Vilket oxå ni tycker med anledning av era inlägg…
Detta verkar vara ett problem tills man lyckats få en stabil stam om jag fattar det rätt…
Men hur många föräldrar par skall det egentligen gå igenom innan man kan få en stabil stam?
Hur kommer man runt detta?
Är det så att båda föräldrar djuren måste vara av samma i ett antal genarationer för att detta skall uppnås?
Och hur kommer man runt den faktorn att alla dör vid låg ålder??
Vad gör dem svagare?
Tankar någon…
Jag har inte märkt än om dom är känsligare än dom vanliga cr.
Dock har jag märkt faktorn att dom dör vid låg ålder runt 1,5år
Jag har inte så många än tack vore att jag hade en olycka med dom
(nerspolade i avloppet ca 16st )
Nu verkar dom föröka sig som vanliga cr.
I början så blir inte alla redruby, vissa blir vanliga cr och dom får man plocka bort, men efter varje generation så blir det fler och fler riktiga redruby
Då kan man säga att du börjar komma dit hän med din avel att du har fått en något sånär stabil stam att avla på.
Du sa att vissa blir CR…har de anlag för annat eller kommer två föräldrar med detta endast ge CR?
Hur många procent på en kull blir panda eller ruby då? Förstår att det skiljer från gång till gång…men ungefär?
Nej dom kommer inte att ge endast cr, jag måste avvakta och se hur det blir nästa kull.
Jag har 2st honor med rom.
Som det är nu så är det 90% redruby Single Stripe eller Multi Stripe, jag har inte fått en enda panda från redruby, dom har jag hittad med vanliga cr och cb
Det här med gener är inte helt lätt. Det verkar som redruby är mer tåliga än kingkong.
Jag märker klar skillnad på beteendet hos mina kingkong/redruby. Vid matning är det väldigt ovanligt att de svarta kommer fram och äter, däremot redrubys är mer som vanliga crystals.
Gener kanske är klurigt men väldigt intressant, hade verkligen velat lära mig lite grundläggande genetik faktiskt, mer än det vanliga “enklaste” genetiken.
Hur kan det komma sig att olika avkommor är känsligare? Det är väl egentligen en vanlig CR/CB med en liten mutation/variation i färgen rent krasst?
Gener är intressant vet ju inte hur det funkar med räkor men borde det inte vara så som det är med andra djur?
King kong och redruby är väl som Sultanen skriver en mutation, då borde det ju vara som tex med hundar så finns rasen kinesisk naken hund i varje kull de får så kommer det alltid minst 1 MED hår vilket är en genetisk mutation för just den rasen.
Vissa hundraser har blå anlag som egentligen är en typ av mutation på albino det borde ju vara samma sak på räkor som det är med andra djur. Mutationens anlag blir starkare ju mer man avlar på den dvs 2 räkor med liknande mutations gener ger större chans att få fler avkommor med mutationer.
Det borde ju vara så som Räkmackan skriver att man tar bort de som inte har mutationen och låter de som har samma gener vara ihop för att öka chanserna för att det ska bli starkare gener.
Innom hundvärlden så gör man på samma vis genom att kalla det “linjeavel” där man avlar på kusiner för att få fram vissa drag och färger. :roll:
Eller är jag helt ute och cyklar?? För jag lyckas ju inte ens få mina räklingar att överleva :roll: :oops:
Jo, det är väl en typ av selektiv avel, egentligen den mest logiska typen, men jag har aldrig hållt på med det så det är bara så jag antar att det fungerar, vill veta mera Kunskapstörsta brukar de kalla det
Ja
Jag är nog den som är mest nyfiken hur det kommer gå med dom räkorna.
Det som är viktigt är att man ska inte håll på för mycket med dom.
Jag byter alltid lika mycket vatten som till cr osv, så att dom ska bli lika starka som mina cr
Ingen expert på genetik, men kruxet med linjeavel är väl till viss del att man samtidigt som man förstärker önskade anlag (t ex färg/form) så kan även oönskade anlag (som t ex känslighet för olika saker) förstärkas. Somliga hundraser är ju kända för problem med höfter/leder/whatever, och jag ser ingen orsak till att räkor skulle funka annorlunda. En del varianter torde vara känsligare för olika saker, och problemen torde även bli värre ju längre från ursprungsformen man kommer.
Hilsen,
/P