Någon som har Hyalella Azteca el. vanlig Vattengråsugga?

Jag hade en rätt fin population med vår vanliga svenska vattengråsugga i ett mindre akvarium för några år sedan. Tyckte de var riktigt roliga små akvariedjur! Är det någon som har något liknande i sina kar? Kanske tom någon som är sugen på att sälja en liten “startkultur”? =)

MVH
//Jens

Har du inget vattendrag i närheten? :slight_smile:
Här har vi dem i alla diken och vattendrag. Oftast rejsar de runt på botten, där det finns lera och smådjur att käka :stuck_out_tongue:

Jag får ge mig ut och leta men brukar vara ute och jaga smått och har endast stött på någon enstaka. Vilken typ av vattendrag är bäst? Jag skulle även gärna ta hem ett gäng av sötvattensmärlkräftan. Ytterligare ett väldigt intressant litet kräftdjur!

I den lokala sjön återfanns inte en endaste gråsugga… Däremot mängder av iglar i alla de storlekar och gott om både daphnier och cyclops. De senare gjorde i alla fall några fiskar glada :slight_smile:

Sådärja, Asellus Aquaticus infångad! De levde i ett rätt äckligt litet dike/mindre bäck. Startpopulationen blev ca 10-15 djur. Nu återstår att se om de kommer att trivas.

Med tanke på graden av pågående kopulering så gissar jag att de trivs… Då slipper jag skaffa fler den hårda vägen :slight_smile:

Kul att du hittat dem!

Hoppas nu de klarar sig bra!

Berätta gärna hur det går.