[img2:2iyp0q89]http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/aquarium-pictures/files/3/6/mosscrypt1_original.jpg[/img2:2iyp0q89]
Om ni tittar på denna bild så ser ni att det knappt är nåt bottensubstrat. Å en jävla massa mossa…
undrar om det är mossan och alla rötter som gör det möjligt att ha så lite sand?
hade tänkt starta nytt kar med white pearls och typ neontetra…
svart rådasand som sand, ett litet lager bara som på bilden å massa mossa och rötter.
Tror ni det blir bra?
och varför har dom så lite sand? :?: :?:
Det är mest estetisk. Oftast har man tjock sand bara för att man ska enklare kunna plantera växter. Egentligen behöver man inte ens bottensubstrat.
Ang. svart råda så finns det folk som haft problem med den. Skulle därför inte rekommendera dig ha det tillsammans med räkor.
Aha…!! tack för svar…
…ok, problem med svart råda…kan man ha ett tunt lager av nån bra typ Fertisoil eller Ada aquasoil då…??? vill verkligen ha tunt, tycker det ser snyggast ut.
Eller nån annan bra mörk sand?
Och varför har ni flera centimeter högt soil i era cocoons tex??
Tillverkaren brukar ha rekommendation på tjocklek på soilen för att kunna sänka pH till en vis nivå.
Personligen gillar jag ha minst 2-3cm i framkanten och runt 5-6cm bak för att ge akvariet lite djup.
ok då har jag fått det lite klarare
trodde ju hög sand hade nåt viktigt med ekosystemet att göra, men nu kan jag inreda mitt 200liters med låg sand med gott samvete
frågan e bara vilken mörk sand jag ska välja…
Bor ju i sthlm och brukar handla på Bromma zoo…
Vilken hade ni valt?? vill som sagt ha White pearls däri.
Bromma zoo säljer fertisoil. Den är ju populär.
Boki
12 November 2009 01:33
9
Lätt, garanterat grymast med Fertisoilen då med Whitepearls(black and white).
Jag har själv ett tunt lager Fertisoil i mitt akvarium, 1,5cm fram och 3cm bak.
Köpte Fertisoilen på Bromma Zoo, kostade ca 399 för 5kg paketet. Räckte till båda mina akvarier, en 46L och en 37L.
Kanon…
Boki, aa precis.
men kommer nog köra på svart grus 4-8 millimeter… som jag såg att Räkmackan hade med sina blå pärlor. Blir billigare också.
Så får jag köra fertisoil i karen med Red Crystal sen…
nån som vet var i sthlm de finns sånt grus som Räkmackan har i sitt bluepearl akvarie??
svart grus, 4-8 mm
:?:
Ganska vanligt grus skulle jag tro. Akvarielagret har ett stort utbud av grus annars.