"Mosura mineralplus"

Köpte lite “Mosura mineral plus” av Johnny på “Ebi-shop” pga.att en del av mina Cb börja tappa lite av det vita,men det är mest på de lite äldre Cb ? Några funderingar om detta ? Hade två dödsfall senaste veckan,om det har med doseringen av medlet i fråga vet jag inte,nån som har mer erfarenhet av detta ? :?

Tråkigt att det har hänt dig…
Jag hade 4st fina räkor som kolade efter jag matade med det… Men tänkte mest att dom kanske var gamla eller att nåt annat var fel… Märkligt… :confused:

Mvh Johan

Värt att kolla upp om det verkligen kan vara det som är felet? Låter misstänkt att ni båda upplevt något liknande.

Tråkigt att höra. Jag har iaf inte haft några dödsfall, fast jag är ju partisk.
Nån annan som haft dödsfall i samband med doseringen?

Det borde ju inte vara fel på detta foder om vissa klarar att använda det utan problem… :?

Kanske i någon annan kombination…

Vattenvärden? annan… mat? övergödning?
Ålder?

Jag vet inte…bara spånar.

Troligtvis att de gamla la benen i vädret för att,de just var det,gamla ! De andra räkorna är prexis som vanligt…

ett år går fort :slight_smile:
Man glömmer lätt att de faktist bara lever i 12-18 månader

Jamenexakt ! Snart har jag varit medlem här ett år ! Känner mig förhållande pigg ändå ! :lol: Det tänker man ju inte på sådär bara,att de inte blir så gamla alltså !

Ja, jag har aldrig trott att det varit nåt fel på fodret.
Värre race har jag aldrig sett när jag stoppade ner det fodret…
Reagerade lite bara när skreakalle också råkat ut för dödsfall… :stuck_out_tongue:

Jag har matat på med samma efter också och inga dödsfall… Så mina var nog för gamla eller så åt dom så dom sprack :smiley:

Mvh Johan

Gott folk jag tror det har blivit ett missförstånd här :wink:

Trådskaparen talar om -Mosura Mineral Plus- som är en vattentillsats i flytande form för att öka TDS. Med andra ord inte något man matar med.

Menar trådskaparen kanske -Mosura Bio Plus-? Detta är i pulverform och är för att bryta ned allt skit i akvariet, används som foder för småttingar också. Viktigt är att när man använder -Mosura Bio Plus- måste man ha bra syretillförsel i akvariet, varningstext finns på där det står att man skall öka syretillförseln vid användning utav produkten.

Jag använder själv -Mosura Mineral Plus- och det funkar bra :thumbs: , inga dödsfall… man måste dock vara försiktig och dosera rätt så TDS ligger mellan 120-150 och inte överskrida 200(har läst att över 200 i kombination med högt pH inte är bra) … doseringen är mer/L vid lågt pH och mindre/L vid högt pH.

Jag rekommenderar -Mosura-produkterna starkt(baseras på egen erfarenhet).

Imponerande… :thumbs:

Så mycket fakta och så klar text vid den tidpunkten Boki…

Menar du att du tillsätter medlet och sedan ökar lufttillförseln?

Under hur lång tid då…?

Eller har du alltid mycket tillförsel?

Mosura mineral plus är det som använts…Foder eller inte foder,det innehåller mineraler som de knaprar på. :thumbs:

Tackar :slight_smile:

Jag använder inte -Mosura Bio Plus- själv just nu men jag tolkar det som en varning enbart till dem som har dålig/låg syretillförsel och samtidigt använder produkten.

Våra räkor mår/trivs bättre då syrehalten är högre. Varav jag har bra syretillförsel alltid :wink: