Sökt ett tag på svar om Mosura Eros här på forumet men inte hittat något vettigt.
Jag funderar på att införskaffa Eros då mina taiwan bees inte “kommit igång” än med produktion av yngel. Många av räkorna (10 st) är och varit fullvuxna i flera veckor nu men inget händer, ser lite ömsade skal då och då. Och jag har optimala vattenvärden för lyckad odling, kör osmos.
Är det lämpligt att använda Eros till enbart taiwan bees av olika sorter som jag har?
Eller vad har ni för erfarenheter angående Mosura eros?
Jag har personligen inga erfarenheter om produkten men om jag får säga mitt så avråder jag dig från att använda den. På andra forum och här på redbee finns det folk som använt Eros och haft räkor som dött av det. Varför kan jag inte svara på men jag antar att produkten är för stark och onaturlig (?), enligt mig.
Det är bättre att försöka komma fram till varför de inte leker och stimulera dem till parning. Har dina räkor som ex. ett tjockt skal? Är det mycket sällan de ömsar? Det kan i så fall ha att göra med brist på mineraler i ditt vatten eller brister i fodret du matar dem med. Nu tog jag bara det som ett ex. men det och bakteriella problem brukar oftast vara huvudorsaken enligt personliga erfarenheter och vad man läst på internet.
Ett riktigt bra tips som fungerar annars är Mosura Gravidas som är grym enligt mig. Kombinera den och mullbärslöv så ska du nog se att det händer något… =)
Häll annars i en flaska rött och vrid på en röd glödlampa i kombination med lite sensuell musik :thumbs:
Kör ju även så klart osmos tillsammans med gh+ salt och saltar upp till runt 220 microsiemens. Har även i små gnuttor biozyme 2-3 ggr i veckan och även spirulinapulver ibland. Har gott om shrimp soil och catappa blad och bark.
Och foder kör jag från dennerle mest, mineral, complete, protein, loops och även ebita breed quattro 2 som räkorna älskar mest! Försöker ge olika foder nästan var dag i små mängder och tar bort foder om de slutat äta.
Har 12 st Taiwan bees för tillfället.
De ömsade ett skal idag, senast var det nog 1-1,5 vecka sen jag såg. Vet inte hur ofta de bör ömsa. Sen är det svårt att se alla ömsade skal för jag har mycket mossa och växter så svårt att se oftast.
Kan hända mosura eros är för starkt för känsligare Taiwan bees?
Låter ju riktigt bra de ska inte ömsa allt för mycket heller men ungdjur som är till gräns till vuxen brukar ömsa 2-3 ggr i månaden och sedan trappar det ned. Mitt råd annars är att bara ta det lugnt och sluta använda Eros ge räkorna den tid de behöver. Det måste inte finnas ett fel bara för att dem inte leker. När det väl sker att leken kommer igång igen kommer det kännas bättre men det du kan göra är väl annars att på ett mer naturligt sätt hjälpa dem på traven.
Torka lite brännässlor och lägg i några blad en eller två från mullbär det stimulerar lek, innehållet i dem alltså. Använd lite kallare vatten vid vattenbyte det får mina räkor att simma runt ~15 gradigt är okej i mindre mängder. Är ditt kar nytt för övrigt? och har honorna haft rom tidigare?
Och har ju några räkor som är lite yngre, och som jag oftast ser ömsat skal ifrån. Sällan jag ser stora skal.
Jag har inte köpt eros, tänkte bara höra mig för först om det är något man bör skaffa eller inte, men känns lite onaturligt att på kemisk väg få honor med rom.
Men skulle gärna vilja ha några naturliga “tricks” på att trigga lek.
När jag byter vatten så tar jag osmos vatten från en stor hink som stått och “mognat” med rätt nivå salt enligt tds mätare i någon dag och vattnet blir i rumstemperatur, så jag tar inte kallt vatten direkt från kran. Men när jag kör igång osmos anläggningen så kör jag alltid på kallt vatten runt 10-15 grader men hinner stiga upp en aning efter något dygn.
Karet blev igångkört den 4e juli så karet är ordentligt inkört med de rätta metoderna, körde in med posthorn snäckor och ett gäng sandsnäckor. Hade full koll på vattenvärden osv. Kollar dom även nu med jämna mellanrum, främst så kollar jag GH nivån eftersom jag kör med gh+ salt. Och GH ligger på runt 6-7. Råkade överdosera med salt i början när jag börja med osmos för några veckor sen, men alla nivåer är normala nu så.
Känns lite konstigt att vi har ungefär samma diskussion i 2 olika trådar haha
EDIT: Glömde tillägga att ingen hona har fått rom än sedan jag köpte dom. De ser fullvuxna ut och inte vuxit något mer på ett bra tag, vissa av räkorna är något mindre och är nog också hanar. Sedan är det 2-3 st ungdjur.
Själv har jag använt Mosura Eros för att få igång mina taiwan bees. Som vanligt är skaparna av dessa medel väldigt hemlighetsfulla och vill inte gärna ge med sig av sina recept. Men om man luktar på Eros så får man en känsla av att de hällt i ättiksyra iden. Ättiksyran sänker pH värdet och skulle kunna trigga till lek/parning, kallad det vad ni vill. Många fiskarter reagerar på exakt samma sätt, gör du vattnet surare så triggar lek. Vårt vatten i akvarierna är tämligen konstant, men i vissa arters naturliga miljö är dessa pH variationer en del av vardagen och det gör helt enkelt att fisken leker.
Jag säger inte att det är samma sak för räkor, men faktum är att Eros gör vattnet surare, Janne och jag testade idag. Det är säkert därför jag fick mina taiwan bees att föröka sig för jag hade runt pH 7 innan jag tillförde Eros.
Om man tillför en syra är det viktigt att vattnet är hyfsat buffrat, annars kan man få pH dippar som ger katastrofala följder, likaså gäller överdosering. Att tro att Eros är ett mirakelmedel är att gå till överdrift, men ligger man högt i pH så kan Eros sänka det och därmed skapa en mer optimal miljö.
Tack för informationen Andreas!
Kul att ni gjorde en ordentlig test på eros
Jag törs ändå inte skaffa eros, var påväg men eftersom man läst att vissa här har räkor som dött efter att ha doserat med eros. Och man vill ju absolut inte chansa när man har dyrgripar i akvariet. Tålamod är väl räkodlarens bästa vän tror jag? Helt plötsligt kanske jag har några honor med rom.
Finns det några fler naturliga sätt att gå tillväga med om man vill stimulera lek?
Jag har testat plockat brännässlor, torkat och kokat lite och stoppat i, och tyckt att några räkor har kommit igång lite, 2-3 st blev väldigt aktiva och simmade runt mkt, speciellt en wine red panda hane som varit aktiv i 2 dagar nu. Samt att en av de stora honorna ömsade skal men ändå inte resulterat i nå rom än ändå.
Fick idag hem lite mullbär löv, CSF Pollen samt MullbärPlus, mineral stenar, al-kottar från pimpyourshrimp.
Fick genast mina taiwaner att piggna till när jag stoppade ner 2 st mullbärs löv och lite kottar samt även några mineralstenar som ska göra god nytta, kanske är lite brist på mineraler, fast jag även använder gh+ salt i osmos vattnet vid vattenbyte. De fick även efter några timmar ett smakprov på CSF pollen och de kastade sig på det direkt!
Många av räkorna ville gärna stundtals simma runt lite som de gör vid lek, men kanske mest var för att de kom ner massa godsaker som de kände lukt av
Och imorgon får jag troligen hem produkter från ebishop, gravidas och bioplus. Ska bli spännande att se om allt detta ger någon effekt de kommande veckorna
Fick även hem bioplus och gravidas dagen efter (onsdag) de övriga grejerna som jag senare doserade lite av. Så tisdag och onsdag har jag tillsatt bra grejer, som mullbär löv, mineralstenar, bioplus, gravidas och alkottar.
Jag har idag kommit hem ifrån flickvännen som jag hälsat på sedan i onsdags så har ej varit hemma i några dagar. Och när jag kommer hem möts jag av en väldigt vacker syn. En fin stor panda “blue shade” hona har fått rom under dagarna jag inte varit hemma
Jag vet inte om de saker jag tillsatt hjälpt till och fått igång räkorna men troligen eftersom jag inte fått någon hona med rom innan jag tillsatte det här jag fått hem senaste dagarna. Kanske är en tidsfråga också
Räkorna har ju inte fått vanligt foder under dagarna heller men de klarar sig fint på de som finns på växter
Så det här är min allra första Taiwan bee hona som fått rom sedan jag började med Taiwan bees för några månader sen. Bara att hoppas hon tar sig igenom graviditeten nu bara
Har för mig att trixet med att ta vatten från ett kar med lekande fisk fungera på räkor…
men det var i början som jag gick igång med räkor… o jag orkar inte leta i gamla trådar precis nu…
Känns skönt att veta att man lyckats såhär långt med allt putsande och fixande med vattnet och lagt ner ett gäng hundralappar för att få allt så bra för räkorna som möjligt, och sedan fått så pass bra miljö i karet och värden på vattnet så att känsligare taiwan bees parar sig och ger rom. Tålamod är en bra vän!
Bara att hoppas att ynglen överlever sen bara