Got an Aquael Pearl aquarium, 54 l, 60x30x30. Inside the ramp is an 15W lamp with reflector and also an integrated filter. Stupid construction really because the filter blocks the light from reaching the back of the aquarium.
But I want more light. So is there a ramp with possibly 2 lamps for this size of an aquarium ? How do I get more light into the aquarium ? Cannot just hang a lamp over it because the aquarium goes into my new shelf.
Den är ju för stor Hitta en i rätt storlek i så fall. Men att montera in en sån hållare som jag länkade till är ju rätt enkelt, gjort det själv i flera kar.
Kanske går att fästa någon lagom ljusrörshållare på undersidan av ovanstående hyllplan? Krävs dock att du skippar rampen. Fördelar kan vara att ett rör kan räcka till flera akvarier. Behövs dock någon list som blockerar spridningsljus.
Jag är precis på vippen att flytta alla mina räkor till stängda kar efter att min riktigt fina Snowwhite jag köpte i tyskland fick för sig att hoppa ur karet, hittade den torkad jämnte.
Kanske bara var han som fick flippen eller händer detta med jämna mellanrum? Inte varit med om det innan men efter att den räkan som jag tänkte använda som grund till Snowwhite odlingen hoppade ur känns det bara ledsamt.
Så bör man köra öppet eller täckt ur den aspekten? Vanligt att de hoppar?
Interesting. I never had any problems with the temperatur in my tanks. They only differ 0,2 °C during the day, and that is okay I think. I have my tanks at 24°C. I want a full cover so that the räkor won’t hop out and so that the cats won’t hop in :mrgreen:
täckglas kanske? iofs vill du ha täckt kar så är det nog bättre att operera in mer ljus under befintlig ramp/lock men ha koll på tempen då den kommer stiga med mer ljus!
Jag är precis på vippen att flytta alla mina räkor till stängda kar efter att min riktigt fina Snowwhite jag köpte i tyskland fick för sig att hoppa ur karet, hittade den torkad jämnte.
Kanske bara var han som fick flippen eller händer detta med jämna mellanrum? Inte varit med om det innan men efter att den räkan som jag tänkte använda som grund till Snowwhite odlingen hoppade ur känns det bara ledsamt.
Så bör man köra öppet eller täckt ur den aspekten? Vanligt att de hoppar?[/quote]
Det var märkligt, har aldrig sett eller hört talas om att crystals skulle ha det begäret.
Trist
Inte jag heller tidigare =/ Har du några öppna kar eller vet du någon som har det fyllda med räkor som man kan fråga hur det går för dem? Tror inte jag vågar ha kvar mina fina räkor i det karet längre utan de får flytta till ett tråkigt kar med plastramp istället…