Jag startade upp ett 30-literskar för några veckor sedan och stoppade i en rätt stor rot. Trots att jag sköljde och kokade den hyfsat ordentligt så började den fälla ut och vattnet blev mjölkvitt. Jag tog upp roten, sköljde igen, bytte ca 20-30% av vattnet dagligen i ca en vecka, men med knapert resultat.
Men, det märkliga är att efter att jag började tillsätta co2 så tog det mindre än två dygn tills vattnet var helt klart.
Jag har varit med om samma sak sedan länge tillbaka när jag var ny. Jag tycker du inte skall byta allt för mycket vatten eftersom det kommer försvinna av sig själv, roten kanske även kommer ha en slemmig vit yta på sig vilket även kan vara orsaken till det vita dimmiga i vattnet. Det är inget farligt i alla fall och händer nog nästan alla som använder Redmore.
En sak som jag även märkt när det händer är att karet brukar ta längre tid att mogna men varför exakt det sker kan jag nog tyvärr inte svara på i alla fall. =)
Tackar för svar! Jag är rätt säker på att det är roten som orsakar det. Den har fått den där slemmiga ytan som ShrimpKing nämner. Däremot verkar fiskarna och räkorna inte bry sig om det, mer än att de mumsar lite på beläggningen. Troligen stärkelse som fälls ut.
Det lustiga är dock att det försvann direkt med co2. Det blir fortfarande lite slemmig beläggning på roten (även om det är mindre) men vattnet klarnade direkt. Märkligt?!
Jag bytte vatten genom att fylla på från mitt andra kar, just för att inte chocka räkorna för mycket - men verkar gladare nu när jag har slutat med det. Tyvärr hann jag förlora två rombärande honom, antagligen föra tt de blev stressade. Klantigt, men jag har lärt mig läxan.
Det äör en redmorerot du har och de rötterna brukar få den slemmiga ytan i början men är ofarligt, där emot tror jag inte att det är den som är boven till det mjölkiga vattnet för då borde jag ha haft det själv i omgångar under mitt 50 åriga liv som akvarist, det är infusorier du fått i vattnet och det försvinner av sej självt:)
Aha, då vet jag! Jag drog slutsatsen att de hörde ihop eftersom de uppkom samtidigt.
Är det någon som vet varför/om co2 tog bort det? När jag googlar hittar jag inget samband, men det blev verkligen omedelbar effekt när jag började med det.