Mittnya räkkar!

På räkmackans vägnar så kommer jag skriva lite om mitt nya akvarium.
Det är ett 15,5l Coccon (den nya generationen)

Inredning:
2 st röda stenar.
Actizoo bottensubstrat.
Svart grus.

Växter:
Pogosteum helferi.
Hemiantus callitichoides.
Samt en växt som jag inte kan namnet på (än).

Teknik:
Aquatic nature 13w lampa.
Co2 anläggning.
Hang on filter.

Invånare för tillfället:
2 sniglar (vet ej namnet).
1 Otocinclus affinis.
3 körsbärsräkor.
2 endlerguppy.

Akvariet hade varit igång i ca 2 veckar men jag var inte riktigt nöjd med layouten på inredningen så idag blev det en ombyggnad. :smiley:

Det kommer eventuellt en update under morgondagen med lite bilder och dyligt.

M.V.H Linus

Endlers guppy menar du väl Linus :wink:

Ska bli kul och se kort på ditt nya akvarium senare !

ja det var det jag skrev fast jag skriver det bara lite annorlunda :wink:

Upp med bilderna :slight_smile:

Kul med en sådan noggran beskrivning det här bådar gott, berätta gärna om din Co2 anläggning. Jag är på G att skaffa en sådan i ett av mina småkar så jag tar tacksamt emot för nackdelar med olika prylar.

Nu är det som så att det skånska vädret till att inte mig att köra bil idag så jag fick inte tag på min systemkamera så några bilder kan jag tyvärr inte leverera idag (sorry folks).

Min co2 anläggning fick jag tag på gratis så den vet jag inte hur mycket den kan ha kostat men han som fixade den sa att det hade väll kostat uppemot 30K eftersom det är special grejor som är plockade från gamla gasanläggningar. :slight_smile:
Men Gnällig som jag är med hur det ser ut i mina akvarium så köpte jag en reaktor i glas som jag rekommenderar starkt till dom mindre akvariumen med tanke på storleken på reaktorn, namnet på denna är Aquatic Nature 40/60.
Jag har aven införskaffat mig ett långtids co2 test som sitter i akvariet.
Med tanke på att reaktorn inte löser upp allt co2 i vattnet så har jag kommit fram till att va 1/2 bubbla i sekunden är lagom för min det (då ligger ph på ca 7).

M.V.H Linus

Jag kom även på att om ni ska ha co2 till ett så pass litet akvarium så behöver ni inte lägga ut massvis med pengar på en dyr anläggning utan köp eller tillverka ett system med jäst process istället. Så lägg pengarna på roligare grejor om det nu finns något som är roligare

Hur känsliga är CR för PH svängningar? Kör man med mäskmetoden har man nämligen inte samma möjlighet att styra det så exakt.

Men vad jag hört så ska man byta mäsk innan jästen har förbrukat allt socker för att få en jämnare co2 tillförsel samt att om man använder en liten ventil (det finns dom till syre som är av metall) så kan man ju ställa in mängden co2ju :slight_smile:
Jag har aldrig kört med mäsk men det bör ju fungera.

M.V.H Linus

Dum som jag är så glömde jag att även min far har en systemkamera så här kommer nu lite bilder på akvariumet och co2 reaktorn[attachment=0:3vdoqeg5]Bild 008.jpg[/attachment:3vdoqeg5][attachment=1:3vdoqeg5]Bild 010.jpg[/attachment:3vdoqeg5][attachment=2:3vdoqeg5]Bild 016.jpg[/attachment:3vdoqeg5]

Du lär ju behöva fylla på den 6kg(?) tuben sådär lagom ofta, vart 5e år eller nått sånt :smiley:

Vet ej hur ofta den behöver fyllas eftersom den inte har gått tom än men det var tänkt till ett större akvarium :slight_smile:

Fasiken oxå nu inträffade mardrömmarna!!!
Min diy bubbelräknare var inte riktigt tät från början så för att få rätt mängd co2 fick jag ha lite övertryck men på något sätt så blev den tät så det blev överdos av co2 men jag lyckades rädda det mesta iaf. :slight_smile:

Så nu blir det ett besök på zoogiganten i snöyran och inhandla riktiga grejor :slight_smile:

Jag fattar inte vad detta innebär…vad är det du räddat? och från vad? :?

Ajaj, vad händer om du får för mycket Co2?

blåser man i för mycke co2 så försvinner allt syre och allt i karet kvävs :frowning:

då förstår jag att det behövs en räddningsaktion… :slight_smile:

Ja men Nu har jag varit och köpt lite roliga saker till mig själv i julklapp :stuck_out_tongue:

• om man köper det till sig själv så får man bestämma när det ska öppnas oxå hehe…

Det blev även lite diy arbete :smiley:

Ny armatur byggd av ett avloppsrör.

Fortsättning 1