Hoppas det inte dog ut här…
H.
Hoppas det inte dog ut här…
H.
Nej då det är på G ![]()
Mossorna har tagit sig bra. Inget växtmedel tillsatt. Tror det är Deponit mixen som får det att växa så eller att det var höga nitrat nivåer vid inkörning…
[ul]
[li]Karet inkört Guppys utflyttade samma med Nerite snäckan.[/li][/ul]
[ul]
[li]Postissar från Arek inflyttade…och dom verkar verkligen trivas. Lagt ägg på flera ställen ingen aning om dom är befruktade :)[/li][/ul]
[ul]
[li]några få fin räkor inflyttade…alla verkar trivas :thumbs:[/li][/ul]
[ul]
[li]HC:n planterad idag…pust (tog mycket längre tid än vad jag trodde)[/li][/ul]
[ul]
[li]Nu väntar jag bara på Jannes fin räkor och på CO2 systemet[/li][/ul]
Snyggt! ![]()
HC i soil! Haha, jag förstår det tog en tid o knö ner
H.
Kan inte rekommendera denitrifikation fungerar det så tar cyanobakterier över.
Svårt att anpassa flödena så att det funkar i små filter mina är på 35 liter.
Har kört filter med anoxiska zoner och hade 0 i nitrat i mina kar men mina stora javaormbunkar dog cyanon tog över.
Svårt att få något att växa alls utan kväve.
Hej;
ursäkta den dåliga uppdateringen har haft semester. Ytterligare uppdateringar kommer inom kort…
Deerhunter jag vet inte om min Denitrifikation zone har fungerat men filtret har verkligen fungerat utöver förväntan:thumbs:
Mina gissningar är att jag pga att jag har flera filter(svamp) media i pumpen och inte rengör dessa samtidigt får ett stabilare kar.
Jag har redan haft flera kullar utav mina Sakuror på denna korta tid. Det har växt så det knakar(exkl. HC:n) i mitt kar och då har jag fortfarande inte kopplat på mitt CO2 system. Ville inte sätta upp system i sommar då jag inte kunde övervaka detta varje dag.
Tyvärr missade jag några vattenbyten(semester) i början av sommaren och fick en planaria invasion tillsammans med Scutariella japonica. Är väldigt tacksam för min granne som hjälpte till när jag var borta men som kanske var lite för entusiastisk med matningen:shock: I samband med detta dog ca: 5 av mina sakura räkor ![]()
Men Scutariella är redan behandlad och borta. Planarian behandlar jag med en mekaniskt (planaria fälla). Det verkar som jag är på rätt väg…efter behandlingarna har jag redan fått ytterligare en ny kull från mina Sakuror:D:beg:![]()
Fler uppdateringar bl.a. kring set upen om CO2 systemet inom kort…tar gärna lite råd ifrån dig kring ev. räksäker kväve/plant tillsättningen när CO2 systemet är igång:)
Tänkte göra en liten uppdatering.
Såg precis att jag inte visat hur jag modifierat pumpen på insidan med filter media vilket var själva grund tanken till att jag “moddade” pumpen ifrån början…hehe.
Steg för steg beskrivning hur filtret är uppbyggt kommer lite längre ner. Börjar lite kort med vilka filter media som finns i det…
Jag har använt mig utav vanligt blå filter svamp(grov till medium porer). Filtervadd Symec från JBL för finare filtrering innan vattnet passerar det biologiska filtret.
Cirax biologiskt filter från Juwel för denitrifikations zonen. Att jag använde ovanstående filter var enbart för att jag hade dessa hemma, självklart kan man använda andra biologiska filter media eller svampar.
Filtret är alltså uppbyggt om följer vattnets väg som börjar i botten på pumpen med ett ytterfilter svart svamp. Det är är för övrigt räksäkrad med svart nylonstrumpa(köptes billigt på Ica Maxi.
Utsida:
1.Ytterfilter Svart Svamp räksäkrad med svart nylonstrumpa
Insida pump:
2.Blå svamp grov till medium
3.Symec fin filter enbart för att ta bort grövre partiklar från bio filtret
4.Cirax biologiskt filter för denitrifikation
Tjusning med ytterfiltret är flera.
a. räksäkra filtret med nylonstrumpa ger räkorna men framförallt för räklingarna en
säker plats på att “beta” på. Pumpen hade inget ytterfilter tidigare.
b. Eftersom jag har 2 st. svamp media, ett ytterfilter(svarta) och det blå på insidan tror jag
mig få ett stabilare filter när jag rengör detta eftersom jag rengör bara det ena svamp
mediet vid vattenbyten.
Filter media ligger i den ordning som är beskrivet i texten ovan inte som på bliden
(kunde inte få Cirax:en och balansera på filtervadden(Symec)).
1/3 utav insidan består utav Cirax resterande är blå filter svamp.
Ovanpå Ciraxen lade jag också ett plast “galler” för att säkra att ingen cirax utav misstag sögs in i impellern som ligger högst upp i pumpen.
Snyggt!
Kul projekt. Hur går det med co2 systemet? ![]()
/Anders
Tack ![]()
Vart lite busy här på privat sidan på sistående…unboxing och set up kommer inom kort :thumbs:
En kort uppdatering. CO2 system anlände väl paketerat och säkert.
Måste ge en eloge till Martin från [u]www.co2supermarket[/u]. För snabba svar och helt suverän support i mina många förfrågningar:?::?::?::beg:![]()
Detta var absolut det mest prisvärda CO2 systemet jag kunde hitta på nätet. Väldigt smidigt sätt att lägga sin order på. Sidan är byggd i en steg för steg process för att minimera risken med att inte få med alla sina delar till sitt egna anpassade CO2 system.
Länkar med goda monteringsinstruktioner för varje del kom i ett bekräftelse e-mail.
Nu är det bara att börja montera ihop och starta igång det dvs. uppdateringar på G :thumbs:![]()
Bild på det kompletta systemet med regulator, magnetventil, bubbelcounter med backventil, Ph controller och Soda stream adapter.
Soda stream patronen köpte jag billigt(rea på ElGiganten).
Påfyllning kostar 99 SEK. Vilket om allt stämmer behöver jag göra ca: vart 3-4:e månad för mitt Nano kar.
Spännande! Vad skall du “mata” växterna med?
Är själv i startgropsrna av ett liknande projekt. Så hur har det gått? :hehe:
G
Har gått väldigt bra tycker. Har lite problem med ökande TDS värde. Men tror jag vet var det beror på😊
Stekpippet inköpt för att åtgärda problemet väntar bara på leverans…![]()
Har börjat köra med PMDD.
Fler uppdateringar och bättre bilder kommer inom kort…väntar på bättre blixtar:wink:![]()
Här lite smakprov på några utav invånarna i karet…
Sent from my iPhone using Tapatalk
Har gått väldigt bra tycker. Har lite problem med ökande TDS värde. Men tror jag vet var det beror på😊
Har börjat köra med PMDD.
Fler uppdateringar och bättre bilder kommer inom kort…väntar på bättre blixtar:wink:![]()
Hej Gurra ![]()
Har gått väldigt bra tycker. Räkorna kullar av sig. Har lite problem med ökande TDS värde. Men tror jag vet var det beror på😉
Har börjat köra med PMDD. Tycker det verkar fungera kanon har flera honor som går med rom.
Fler uppdateringar och bättre bilder kommer inom kort…väntar på bättre blixtar:stuck_out_tongue_winking_eye:![]()
![]()

Ser riktigt trevligt ut för räkorna. HC:n verkar trivas bra och det är ju ett gott tecken. Ska själv testa med “monte carlo” som marktäckare i mitt.
Monto Carlo skall vara lite enklare än HC:n…skall du köra med trycksatt CO2?
Kört trycksatt i någon vecka nu och märker redan skillnad, dock ingen styrning.g så får se hur mycket pht kommer att svaja från morgon till kväll
Om du inte har det…se till att ha dropchecker om du inte har styrning:thumbs:
Hej Här kommer en liten uppdatering nu när mitt kar varit igång i 1 år med C02.
Det trycksatta CO2 systemet har verkligen fungerat över förväntan. Detta enda problemet jag haft var egentligen en dålig packning till min sodastream adapter som Martin från CO2 supermarketsnabbt ersatte.
Därefter har det gått utav sig självt. Servicen från C02 Supermarket har verkligen varit verkligen toppklass:thumbs:
Var 3-4:e månad byter jag ut sodastream flaskan till en kostnad utav 79-99kr.
Jag körde på utan PMMD eller någon annan växtnäring i nästan ett år och det växte verkligen kanon. Min röda Luwdwiga växte alltid röd och ståtlig. Var tvungen att ansa den 2-3:e vecka. Det enda som jag tyckte gick lite trögt var HC:n. Att det fungerat så bra utan växtnäring är det enda jag kan relatera till Dennerles Deponit mix som verkligen verkar göra sitt jobb.
Efter ha forskat runt lite och varit lite sugen på PMMD började jag med det. Plus att jag också uppgraderade ljuset till Aqua zonic 15,7W ledljus till karet. Då det visade sig att jag hela tiden haft väldigt svagt ljus(ett gammalt 9W rör) för mitt kar.
Wow…vilken skillnad det blev HC:n fullständigt exploderade…nu får jag ansa den vartannan vecka också:shock:
Mina Bucephalandra plantor börjar också visa mycket vackrare färger som nu går mot lila toner.