mitt första räkakvarium

Hej
Jag är nybörjare på räkor och även ny på denna sidan :slight_smile: För ca 3 veckor sen drog jag igång ett 60l kar med grus, rötter och växter. Hade även i happy life. Köpte 5st Crystal red för 2 veckor sen 3st dog och igår dog de andra 2 varför? Efter npgra dagar av inköpet av crystal red fick jag 6st körsbär och de verkar trivas. Har även några guppys i som mår bra.
Tacksam för hjälp

Mvh Flisen

Crystal-räkor är känsligare. De vill även ha lägre pH än körsbär, kanske du ligger för högt? Om det var helt nystartat från grunden kan det ha varit det som tog död på dem. För snabb inkoppning, dåliga räkor från början, ja det finns många orsaker så det är inte så lätt att säga. Posta gärna lite bilder på karet och mätvärden så kan du lättare få tips på hur du kan lyckas nästa gång.

Det är eget vatten tyvärr lite mycke mangan i fick ja reda på :(. Ph ligger runt 6-7. Skall köpa fler prover. Tack för svaret

Det bästa är att ha Cr på räksoil så du kan ju skaffa ett till kar att ha till dem:)

Oki vad är/ gör räksoil??:stuck_out_tongue:

Det är ett bottensubtrat som sänker ditt PH värde i akvariet till en stabil nivå.