Någon som har erfarenhet av dessa? Läste att de förökar sig i sötvatten! Kan det stämma?
mvh Clas
Mini amano? Vad har de för artnamn?
http://www.wirbellose.de/arten.cgi?action=show&artNo=164
Better pictures here.
They breed in sötvatten, and they breed A LOT !!! So beware or you have the aquarium very soon full of them ![]()
Söta små saker, kan vara perfekt att ha som städare i ett större kar utan allt för mycket rovgiriga fiskar ![]()
ja precis! och dom var ju inte så dyra heller!
mvh clas
Oj, det var enna billiga rackare! Köp ett gäng ge oss en recension
Aldrig sett dem tidigare.
köpa ett gäng odla och sälja till er! har fått del i en lokal och har då 4 st 180L i ett ska mina koi gå över vintern och de andra är delade. tänkte odla körsbär och guppy till butikerna i karlstad och sedan CR/CB till mig själv!
mvh clas
Det står att den heter Caridina/Neocaridina sp. “Mini-Japonica”.
Det bör innebära att den är släkt med cherry och dess “kusiner” gula räkor.
Det kan förklara varför de förökar sig bra.
Väldigt intressant! Någon som vet hur de är på att äta alger i jämförelse med den större Amanoräkan? Vad går frakten på från fraku till Sverige?
Nja det tror jag inte att de är!
gissar på 15-20 euro
läser man på tyska så står det möglisch im susswasser innebär det att de kan lyckas eller som de har översatt till att de förökar sig i sötvatten?
det betyder att förökning i sötvatten är möjligt… alltså att det funkar… ![]()
Mm, nu blev jag nyfiken. Verkar möjlig i sötvatten fullt ut. Antalet yngel i en kull stämmer också överens med de som förökar sig i sötvatten. Frågan är nu om de äter alger i samma utsträckning som Amanon?
Hilsen,
/P
Det står ju att de äter alger men det kanske det står på alla räkor! Tycker iofs att amanon inte gör ett super jobb direkt! Men om man har en algätande räka som förökar sig så kan det ju bli riktigt bra!
mvh clas
Skickar de räkor nu när det är höst, från Tyskland och hit?
Jo, de flesta räkor knaprar väl lite alger. Just Amanon tycker jag är grym, men man måste ha ett gäng för att det ska hända något. Har flera gånger hjälpt mig att få rätsida på trådalger. Den jag sätter efter Amanon är Whitepearl, käkar faktiskt en del. Crystals, bees och zebras tycker jag däremot inte gör någon större skillnad på algmängden (även om odlingsburkar med dessa brukar vara rätt cleana från alger). Klart, det finns ju även Hyallella, men de knaprar i sig växterna också.
Hilsen,
/P
Har för mig att Frank skickar åretrunt. Om ni syftar från FRAKU.
Han använder dock Heatpack.
Hans minimum på porto är 17 euro… sen stiger det drastiskt.
Men han packar så otroligt bra så det är värt vartenda öre.
DOCK har FRAKU ingen “garanti” är räkorna döda när dom kommer fram så får man inga nya… Det är en liten dispyt jag har haft med han då 2 st av mina va döda när dom kom fram… Men samtidigt så förstår jag han då han är otroligt billig.
Och det va så han sa med…
With my prices u cant get alive garanti.
Okej tack för den:P Kunde stått någon stans på hemsidan men icke.
Men endå bara massa plus till han!!!