Var köper ni era mineralstenar? mvh clas
Asien/eBay Fast mineralpulver är enklare att dosera.
Johnny,
Har du nån tips på vad för sort mineralpulver man skall ha och vad man får tag på det. Jag har använts den från Aquamoos och jag har inte märkt någon skillnad.
Jag är lite skeptisk till att mineralpulver skulle ge bättre färger. De används mest för att förebygga skalömsningsproblem och öka vattenkvalitén. Så enda gången mineralpulvret skulle ge räkor bättre färg är ifall man hade för lite mineraler i vattnet.
Mät ert GH värde. Den skall helst ligga på 5-6.
Jag kommer få hem Mosuras motsvarighet för försäljning nästa månad om ni är intresserade.
http://www.assaaqua.com/mosura-shrimps- … mud-powder
jag använder aminovita-p idag! behöver jag inte mineralsten då?
Aminovita är mer som kosttillskott medans mineralsten/pulver är för att behandla vattnet. Har man inte farligt mjukt vatten så behöver man inte oroa sig.
Eller har du märkt att dina räkor tappar färg eller nåt?
tycker att jag har lite många dödsfall utan förklarlig anledning iofs endast ett sedan jag fick koll på tempen och hade i shrimpsoil men det var en halvvuxen dvs inte gammal KH ligger på 3,8 i karlstad köpte mineralsten från fraku idag kanske ska mäta KH och pH!?
Jag brukar skylla på vattenverket när jag får oförklarliga dödsfall.
Har det hänt innan? Och sker det under perioder?
Om räkor dör under de varmare årstider så kan det antingen betyda att man har det för varmt i akvariet (syrebrist) eller så har man fått en extra dos av klor/kloramin från vattenverket.
tror att det var lite varmt i somras! lägger i mineralsten när jag får hem dom! ska kolla med vattenverket om de klorerar!
Hör av dig om hur det går och vad du tycker om stenarna.
Räkodlarna i asien använder ofta mineralsten ihop med CR. Men tycker själv att det är enklare med pulver. Stenarna får man mindre koll. Sedan ska man tydligen byta ut den efter ett tag för att den tappar effekt.
byta ut? det borde ju bara vara att skrapa fram ett nytt lager! är det inte bentonit?
Nån slags lera från havet har jag läst till mig. Man byter ut den för att mineralstenen fungerar som aktivt kol, den tar alltså in all “impurities”. Så nån gång blir den ju mättad.
ok tack! mätte pH (KH testet var slut) och det låg på 7,6 vilket förvånade mig mycket! måste bero på diabasen som ligger under soilen. ca en cm och sedan ca tre-fyra cm shrimpsoil lite mangrove har jag i oxå! la i två “mandellöv”. räcker det eller ska jag lägg i fler? mäter imorrn igen!
karet är på 28 liter.
mvh clas
det var högt med tanke på soilen, jag tror inte löven har så stor inverkan på phvärdet, om du inte öser i massor. Hur länge har det varit i gång?
som du skriver det måste va diabasen som påverkar
jag vet inte riktigt hur länge det har varit igång med soil fyra fem veckor kanske! anledningen till att jag behöll lite diabas var att jag ville ha kvar lite mulm så det inte blev en nystart! men som det är nu så måste jag ju tömma karet! typiskt!!!
Koimannen,
Vet du var man kan köpa aminovita-p ?
Peter haack säljer väl fortfarande?
Tack,
Det står inget på hans hemsida Röd Kristall.
Får kolla med honom.
jag köpte av haacke
Jag tycker det är märkligt att diabasen skulle höja pht så mycket när det varit i gång så pass länge. Jag har snarare problem med för lågt ph nu i vissa kar med shrimpsoil.