Har precis startat upp ett 150-liters kar, som jag hittat på loppis för en hundring
Men grejen är att pumpen jag fick med, en Fluval 4+, inte hade någon filtermassa, utan den var tom…
Jag försökte mig på att utnyttja pumpen till max, så jag köpte hem en bit grov blå filtermatta, som jag klippte till så den passade lagom i behållaren.
Tänkte “Ju större filtervolym, desto bättre!”
Men efter att jag haft igång akvariet i några veckor nu, så märker jag att mina växter inte verkar må så bra…
De har blivit missfärgade och liksom tynar bort!
-Kan det vara så att filtret är för stort, och “äter upp” alla nyttiga bakterier, så att växterna inte får i sig tillräckligt??
Vore det bättre om jag köpte orginal-innerdelen/filtret som ska sitta i pumpen istället?
(Jag har 10 neontetror, 3 amanoräkor och 3 siamesiska algätare i karet…)
Utan du får börja fundera på samspelet mellan ljus/näring/koldioxid…
Beroende på hur starkt ljus du har får du kanske börja göda lite med växtnäring samt kanske Easy carbo (kolnäring - fungerar hyfsat som koldioxid tillsats)
Se över ditt växtval så du inte har en massa väldigt ljuskrävande sorter då blir det svårt.
Många växter ser ut att tyna bort i ett helt nystartat kar tycker jag, men dom brukar nästan alltid komma igen, i alla fall de flästa så ge inte upp än finns det hopp
Nä… jag kan inte tänka mig att stor filtermassa tar död på växter. Filtret är nog bara ok.
Min första tanke är ljuset. Vad är det för belysning? Växter kan inte dra nytta av grönt ljus och kan tillgodogöra sig gult ljus bara till en del. Det ska vara mycket rött och grönt i färgspektrat. Varmvit belysning tycker vi ser trevligt och mysigt ut men för växterna ter den sig ganska mörk.
Min andra tanke rör växterna… men jag gissar att du har planterat sånt som växter bra i andra kar…lr?
Vad händer med växterna? Gulnar eller blir de genomskinliga och ruttnar eller vad?
många växter är odlade ovan vatten och de gamla bladen ruttnar bort när de sätts i vatten!
ett nystartat kar har ingen näring i botten och inga bakterier som kan bryta ner den skit som kommer av fiskar och räkor och överbliven mat! enligt DW så om man tillsätter 50 gram mat så kan ju inte växterna växa mer än ungefär 50gram (torrt räknat) om man inte håller på med en massa gödning och co2
mvh clas
Jag har två lysrör, ett Aqua Glo och ett “vanligt” som jag köpt på järnhandeln.
De är tända ca 10h/dygnet.
Jag använder Happy Life vid vattenbyten, och tillför även Happy Plant en gång i veckan.
Även lite akvariumsalt.
Det är lite blandade växter jag har… En snabbväxande, som man i princip kan se hur den växer. En svärdsplanta (eller liknande) och en Alternanthera lilacina (som jag förstått verkar vara en rätt krävande växt?), samt några skott av okänd växt…
Har också en mossboll, som verkar trivas hur bar som helst!
Den snabbväxande liksom tappar sin färg och ser ut att ruttna bort, svärdsplantan har fått grå märken över bladen och A. lilachina´n tappar sin röda färg, och blir matt grå istället.
Borde jag köpa orginal-insatsen som hör till pumpen?
Det har inget med filtermediumet att göra, är karet nystartat så kan detta hända, växterna vissnar men brukar så småníngom ta sej igen !
Jag har Aquarell i mina kar och dom fungerar utmärkt till växter också, dom där superglow med mera tar slut för fort och är på tok för dyra för sin korta livstid, de tappar för fort i styrka tyvärr, jag har testat dem och ratade dem efter att ha haft dem i karet :evil: !!
Jag kan bara hålla med! Speciellt mina vallisar, svärdsplantor och hornsärv bara försvinner till en början i nystartade men kommer oftast tillbaka när hoppet just flygit sin kos.