Mina räkkar, frågor, funderingar etc!

Har märkt att det alltid finns nya saker att lära sig hela tiden inom det mesta, speciellt räkor… Dyker upp nya frågor varje dag som jag försöker få svar på. Det gäller området odling av taiwan bees och höggraderade crystals.
Har gjort några trådar tidigare om frågor jag haft, tänkte att jag samlar allt här som min lilla “projekttråd” istället där jag uppdaterar hur det går :thumbs:

Jag har då två kar igång och båda har mer eller mindre samma setup, vattenvärden och rutiner med vattenbyten. Men de är ändå så olika i hur ynglena överlever.
I ena på 112 L som har varit igång sedan augusti så överlever rätt få yngel nu de senaste 1-2 månaderna. Det gäller oavsett f1or (i alla graderingar) och bara vanliga crystals i S-SSS. Har inte fått några taiwan bee yngel ännu där men har en KK panda som går med rom nu och är parad med en panda hane, så där förväntar jag mig taiwan bee bebisar. Frågan är ju bara om de kommer klara sig :scratch:

I det andra 54 L som har varit igång i ca 2 mån så kläcktes två kullar inom loppet av några dagar när karet varit igång i ca 3 veckor (flyttade de gravida honorna dit så ynglena inte skulle blandas ihop med f1orna). Alla, verkligen alla bebisar lever ännu, de är 60+ och från två crystal honor i ss och sss och CR smiley pappor.
Har bara vuxna CR smileys där + alla yngel.
Det tog faktiskt en smiley hona där för nån vecka sedan, hon hade varit ganska oaktiv ett tag innan hon dog så har ingen aning om varför hon gjorde det. De andra verkar må till synes bra än så länge.

Hade problem med 112 L för ett tag sedan när tre RR pandor bara dog av ömsproblem, det verkar vara förbi för den sista av de RR pandorna jag köpte från Tyskland lever ännu och är ganska säker på att den har ömsat efter “problemet”.
Har taiwan bees och CR/CB där, de som är CR/CB är endast honor.
Jag skaffade då Mosura old sea mud powder för att tillsätta extra mineraler (tror det har blivit bättre sedan jag började använda det), har tidigare inte tillsatt nåt annat än mineral GH+ vid vattenbyte.
Jag har Mosura mineral plus också som jag dock inte har använt, kan det vara smart att också använda?

Har funderat liite på att flytta panda honan till 54 L karet så hon släpper bebisarna där, då kanske eventuella taiwan bee bebisar har större chans att överleva. Fast det kanske är en dum idé :scratch:

Raddar upp lite värden här då:
112 L:
pH Svårt att veta exakt då jag bara har dropptest, men det är mellan 5.5 och 6.0. Funderar på om det kanske är för lågt, vad kan jag i så fall höja det med på bästa sätt?
GH 4
KH 0
TDS 230 microS

54L:
ph 6
GH 5
KH 0
TDS 230 microS

Hoppas någon orkar läsa och ge lite tips och råd! :slight_smile: Tack på förhand!

Jag är ju ingen expert men skulle tro att Ph ligger lite för lågt i det karet det är i alla fall min första tanke:)

:thumbs:Först av allt tycker jag att du har fina räkor och en härlig mix. Jag har haft liknande tillstånd förut med oförklarig död av några finräkor och blev lite desperat och bytte soil. Inte för att jag kan bevisa att just soilen var boven, då den gamla var erkänt bra, men man griper liksom efter halmstråt när den ena efter den andra räkan ligger död i karen.

Efter jag bytt till egentligen en svårare soil, som måste lakas ur 12-15 veckor då den innehåller mycket gödning, så har livet tuffat på och inga nya dödsfall inträffat. Det kan också bero på att jag inte “fixar” så mycket i karen längre utan fyller bara på och ersätter max 10% av vattnet var fjortonde dag för att låta alla nyttobakterier får jobba ifred. Skalömsningsproblemen verkar ha gett sig och jag kör sedan en tid också med old seamud powder som jag blandar med det nya Black water powder från “Pimp your Shrimp” som gjort mina räkor lite livligare.

Jag tror att det finns många faktorer som spelar in i hur man ska lyckas med lite räkodling och oftast är det kanske slumpen som avgör.
Vore det enkelt så skulle alla som ville sitta med mängder av egenodlade finräkor av alla nu kända sorter och så är det ju inte.
Även duktiga proffsodlare misslyckas ibland så det är konstigt om jag som är en absolut amatör skulle lyckas med en gång och det är väl detta faktum som gör det hela lite mer spännande och utmanande i hobbyverksamheten.

Dina vattenvärden ser bra som jag kan bedömma för då man läser vad olika forummedlemmar skriver runt om i världen, så varierar det en del med pH från 5,0 till 6,8 och EC värde mellan 150-300 microS/cm, alltså ett TDS på 75-150 ppm.:thumbs:

Tack!
Jag gör också vattenbyte på 10% varannan vecka. Det största problemet är väl att ynglena inte tycks klara sig så bra längre (i 112an). De vuxna/halvvuxna räkorna verkar klara sig bra.
Jag har funderat på om soilen med tiden tappar sina bra bakterier/mineraler (eller vad det nu kan vara) som räkorna mår bra av. Visst den fortsätter buffra ner värdena men nu som t ex i 112 L som har gått i 6 mån så börjar ju ynglena dö där de för ett par månader sedan klarade sig bra. Det verkar ju som sagt gå väldigt bra för ynglena i den relativt nystartade 54 L med samma soil.
Jag spekulerar bara, det kan ju så klart vara värden och annat som också påverkar, hur som helst så tänker jag nog prova mig fram lite med att tillsätta mer bra mineraler i vattnet för att se om det blir någon positiv skillnad :slight_smile:

jag tror det mera beror på mikrofloran dvs maten för de små liven , vad ger du för foder till räklingarna ?

Jag ger inte ynglena något speciellt i pulverform utan jag matar varannan/var tredje dag med bl a Mosura CRS food, Mosura Excel, Ebitas spinach tab och även Shrimp king baby (som jag strör ut lite grann när jag matar med tabletter så alla får mat). Ger ibland färsk kokt spenat eller ärtor också.

F’n! Hittade pandahonan död i morse… Hon var i tredje veckan med rom. Nu kan det knappast ha varit ömsproblem utan hon har bara varit rätt seg på senaste dagarna. Nu när jag tänker efter så fattas det faktiskt en ung red ruby också, har inte sett den sedan i fredags när jag åkte bort över helgen.

Så, nu tänker jag helt enkelt göra så att jag flyttar över alla resterande taiwan bees till 54 L som iaf beteer sig bättre än 112an. Om någon tycker det är en jättedålig idé så säg till!

Jag hade nog gjort likadant. Dum fråga kanske, men du har inte planterat några nya växter i 112:an?

Har inte planterat något nytt alls sen typ start :scratch:

Oh vad tråkigt, försökte du rädda rommen? :frowning:

Har du lust att lägga upp bilden på 112liters akvariet så även vi kan titta :scratch:

Näe, när jag såg henne i morse hade hon nog legat där ett par timmar, några romkorn var lite vita också sen hade jag lektioner på morgonen så hade inte haft tid heller :confused:

Här är en bild som är ett par veckor gammal men det ser mer eller mindre likadant ut idag, filtret sitter mer i mitten av karet nu:

Jag har tyvärr algen staghorn i båda karen som är riktigt irriterande, men jag lyckas hålla efter den. För att bli av med den så måste jag ju i stort sett starta om hela karet. Har funderat på om det påverkar räkorna något? Har ju då i båda och i 54 L går det bra dock. Försöker liksom kolla allt som kanske kan påverka dom…

En tanke jag har, hur är det med magneten… den kanske läcker ut lite rost/metall som förstör vattnet?

Hm, den sitter inte där nu utan är i 54 L… Flyttar runt den lite beroende på vart det blivit skitig ruta. Men jag har för mig jag flyttade den från 112an i typ söndags och innan de hade den nog suttit där i ca 1 vecka.

Ta bort den, det är mitt tips :wink:

Den är ju borta nu från 112an, får väl ta bort den från andra karet också. Fast jag tycker det borde ha visat sig för länge länge sedan med tanke på att den har varit i så många månader och även i 54 L där allt verkar bra :scratch:

Kommer göra vattenbyte i 112an idag, får se om det blir positiv eller ingen skillnad alls hos dom som är kvar. Lämnade panda hanen där som “facit” på om det blir värre eller ej.

Usch ja, finns inget värre än när akvarieinvånarna börjar dö utan att man vet varför, och det känns som om det enda man kan göra är att se på och hoppas att det slutar :frowning:

Nu har en red ruby och troligtvis också en king kong dött… :?

Kan det vara osmosfiltret som börjar spöka? Att det inte renar lika bra längre, har haft det i ca 4 mån. Hur ofta bör man byta filtrena?
Det renar fortfarande ner till 3 microS som den alltid gjort iaf, kanske att den kom ner till 2 microS tidigare om jag inte minns fel.

De verkar inte påverkas mer eller mindre bra att old sea mud powder.

Det är sannolikt inget fel på ditt membran men filter bör man byta efter 1000-1500 liter totalmängd, alltså renat som skräpvatten tillsammans. De nivåer som du får är mer än tillräckligt renade, jag kommer aldrig under 7 microS om jag inte ska spola bort massor av vatten, utan boven bör vara något annat.:scratch:
Byter du vatten ofta, rör du omkring i bottenlagret, dammsuger du botten eller planterar du ofta?

Okej, ja då kanske det inte är osmosfiltrrt då för jag tror inte jag kan ha kommit upp i så många liter redan (?).
Byter 10% varannan vecka i båda karen. Försöker att inte röra bottnen alls, slamsuger aldrig och har nog inte tillsatt nya växter sen uppstart i båda karen :scratch:

Hittade den KK jag trodde var död, den hade tydligen precis ömsat (hittade skal efter den) men RR vet jag dog iaf.

Hur ser nitrit/nitrat ut? 10 % vattenbyte varannan vecka kanske är för lite?