Mina äpplen äter upp mina växter!

Jag sitter och inspekterar mitt äpple och tittar och tittar… Men jag tycker ju att han ser likadan ut som dom andra? Men han har riktigt långa tentackler! Han som är så vacker… Ska jag verkligen behöva göra mig av med honom? Imorse satt han som en liten ekorre med en växt i “händerna” och mumsade förfullt! Min lilla tjockis :frowning:

Det låter som om du har ett jäteäpple på betteendet.
Där är en sak du kan kolla! Mina jätteäpplen brukar kunna hålla i sin mat med främre delen av foten, som en hamster typ om du förstår! Mina vanliga äpplen har inte detta beteende. Kanske kommer från att jätteäpplena äter växter.

Det KAN ju även vara en korsning mellan vanligt äpple och jätteäpple!
Mina vanliga äpplen brukar para sig med och bli parade av jätteäpplen och de kan korsa sig eftersom de kommer från samma familj, Pomacea.
Vanligt äpple: Pomacea Bridgesii
Jätteäpple: Pomacea Canaliculata

Ahaa! För jag tog upp honom nu och han ser likadan ut i rullen som dom andra… Men! När jag lägger dom uppe på land så skyndar sig Äppelsnäckorna in i skalet medans han är framme och glider runt fort som attan på köksbänken? Han är tokig! Haha :smiley:

Kanske det kan vara en korsning?
Här är en mobilbild på när min jadehane sätter på en jätteäppelhona:

Om du jämför färgen på äpplena då?
Är det någon skillnad på en vanlig jade och den misstänkta?

Det är lite svårt att se… Men jag har lagt in en bild på honom när han glider runt på köksbänken, ser ju för tokigt ut! Där ser man färgen väldigt bra också :smiley:

Eller så kunde man visst göra :slight_smile:

100% säker, det är ett jätteäpple!

Haha åh herregud!

Men visst är han fin? Min lilla skönhet :slight_smile:

Jag har lite vattenpest hemma, ska prova att stoppa ner det så får vi se vad han säger om det… För nu ligger det rötter och stumpar av växter överallt i karet! Inte vacker direkt :slight_smile: Som tur är ska vi göra om och köpa nya kar, får nog göra ett speciellt för honom :slight_smile: Kanske köpa en till av dig? Haha!

Men du, hur får du bra värden om man inte kan ha några växter i karet? Tillsätter du någonting extra?

JÄTTE-fin ;):wink:
Vattenpest ratar då mina! Så de bör funka! Alla andra växter verkar de trycka i sig!
Jag har jättebebbar på 2-4 cm hemma så det är bara att du hör av dig!
Här är några av mina jättar:

Jag har lite olika i mina kar.
I ett kar har jag faxegrus som bottensubstrat och i det karet tillsätter jag inget och har ändå pH: 7,8 och vattenhårdhet 14>.
I ett annat kar har jag engelsk sjösten som bottensubstrat och där tillsätter jag bikarbonat vid vattenbyte och weekendfodertabletter (vita halvklot) vid behov.
Sen matar jag mina jätteäpplen nästan bara med grönsaker för de är det dem gillar bäst! :smiley:

Okej :slight_smile: Jag ska göra i ordning ett litet kar åt honom på en gång! Nu vet jag ju iofs inte om det är en han… Haha :slight_smile: Ser man könsskillnad på samma sätt på jättar som på äpplen?

Tack så mycket för hjälpen! Så skönt att det finns experter att tillgå :slight_smile:

Gör så! :slight_smile:
Ja skillnad på könen ser man på samma sätt som vanliga äpplen! :smiley: De är precis som vanliga äpplen bara att de äter växter!
Lycka till! :thumbs:

Och blir stora monster, haha :slight_smile: Men stort tack för hjälpen! Det uppskattas väldigt!

“Jätte-äpplena” heter Pomacea canaliculata och är visst kända för sin friska aptit - på bl a akvarieväxter!
Det går att se skillnad på dessa två arter om man jämför skalens form.
Canaliculata har en mycket mer jämn, intryckt form, som om den hade varit gjord av modellera och någon hade tagit den i sina händer slätat till den - medan bridgesii har mycket mer utbuktande former på sitt skal…
Titta bl a på E-bay och googla så ska in se vad jag menar.
Canaliculata liknar i övrigt bridgesii väldigt mycket, även denna lägger äggkokonger ovan vatten men de är mörkare i färgen och mera rosa har jag för mig…
Vad jag har förstått så fungerar den även bra i lite kallare vatten än vad bridgesii föredrar (de blir ju slöare av kallare temperatur).
Har man inte akvarieväxter i karet kan ju annars canaliculata vara en kul sort kan jag tänka mig, eftersom de blir så enorma (typ som en handflata verkar det som) som fullvuxna.

Vad jag har förstått (och sett hemma) så kan de vanliga äpplena (bridgesii) börja knapra lite på växterna om de får för lite mat.
Det har hänt mig nu bl a då jag har massor av äppelbebbar och antagligen har jag matat lite för snålt för de började att gnaga hål på mina musselblommor… Lite pinsamt då jag har lagt ut en del på auktion på Tradera och fick plötsligt svårt att hitta hela musselblommor i karen…!
Jag tänker pröva att ge dem mer färsk mat, har tittat här på förslagen på vad man kan mata dem med och ska pröva lite kokta grönsaker som spenat, osv, för att se om det hjälper.
Normalt får de algtabletter och räkmat utöver den fiskmat de lyckas få i sig och någon gång ibland sticker jag ner någon gurkskiva i gruset vilket de uppskattar väldigt mycket men nu var det ett tag sedan jag hade gjort det!

Ja ger mina äpplen broccolli, brysselkål, skalade gröna ärtor, kokta morötter,zuccini, artemia,vita,svarta mygglarver, altabletter, räkmix, finns nåt fryst som heter sköldpaddemat som mina älskar men de luktar häck,sen får dem spenat oxå, slurp slurp.

Min monsterälskling har fått ett alldeles eget akvarium som jag kämpar med att inreda utan växter… pust haha! Men andmat får han självklart, nåt måste han ju få mumsa på!

Tack för alla svar och all information, snart är jag expert inom området! haha :smiley:

Tomba: Du skrev att du fått blandningar på dessa 2 olika äppelsnäckor Hur ser man skillnad på dom från vanliga äpplen? Får även de blandade samma skalform som jätte äpplen?

Någon som vet om dom äter mossa också?

Amandha: Själv har jag inte fått några blandningar. Dock har mina parat sig med varandra. Har för mig att blandningarna äter växter (en bekant till mig har fått blandningar). De liknar jätteäpplena tydligen. men det kanske är olika från olika kull, det vet jag inte.

Mcturbo: Ja de äter mossa! Till och med mina vanliga äpplen har knaprat i sig spinkig javamossa som hade växt fast på min rot :rolleyes:
Ang. inreda karet till jätteäpplen är det inte det lättaste det kan jag hålla med om! Själv har jag massor med vattenpest (den växet ju snabbt också) och sen har jag några låga gräsliknande plastväxter som är kanske 4 cm höga, blir som en liten gles matta. Sen har jag lite högre plastväxter (som ser ut som vattenpest :wink: ) och en gigantisk plastgrotta + några kokosnötter. Sen har jag en 20x15 cm stor korkplatta flytandes på ytan där snäckrna kan sitta under och ovanpå den! :slight_smile:

Men fy! Nu har jag hittat minst en bov till! Även det jade… Det är dom enda som jag inte har fött upp själv så det är dom enda som kan vara jättar… Dom har även “spetsiga” skal dom rackarna… Växterna bara försvinner! Dom 3 har nu flyttat in hos jättarna… Det börjar bli trångt hos dom nu! Haha :slight_smile: att folk inte vet vad dom säljer? Men jag köpte dom inte på den här sidan… Här kan man oftast känna sig trygg iaf :slight_smile:

De får nog för lite mat, då kan de försöka äta levande växter.
Det har hänt mig! Särskilt ungarna!
Ger du dina äpplen någon mat? T ex algtabletter?
De behöver det, särskilt ungarna eftersom de växer. Jag matar mina varje dag och ändå har nästan all växtlighet försvunnit från ett av mina akvarium nu.
De verkar gilla sessiflora och andmat men hårdare växter som vallerensiana får vara ifred.
Plötsligt började de att äta små hål i bladen på musselblommorna som finns i 2 akvarium.
De finns inga skräpsnäckor där.
När jag började att ge dem mer mat upphörde det problemet - tror jag men det verkar så i alla fall för nu har jag mer musselblommor med fina blad igen.
Så prova att ge dem mera mat och mata varje dag så länge de växer så blir det nog bra och undvik att ha sessiflora i karen med äpplen. :slight_smile: