Mer frågor om räk-blandning

Har försökt läsa runt lite men blir inte riktigt klok så gör en egen tråd…

Jag har lite räkor ihop och så läser man om att den ena sorten kan ta över trots att de inte kan korsa sig.
Kan man avhjälpa det tex genom att sortera ur av den sorten när de börjar bli många?

Mina räkor har ju inte börjat föröka sig särskilt mycket ännu. Kan det påverkas av att det är olika sorter tillsammans?
jag har följande i mina kar

1. Cr och Blue pearl
    2.Cb och inte så vita white pearl… (vissa yngel är vita andra grå, andra nästan blå… osv)
    Det är mina mix-kar. Sen har jag White Pearl själva, och även Körsbärsräkor själva. Och några av ovita Wp i ett guppykar för städning…

Om den ena arten är snabbare på att föröka sig så är det bara att plocka bort några då och då men tänk om dom är kvickare till maten också eller bara lite tuffare! Vad skulle det innebära?

Jag har märkt undanträngning av CR och CB då jag hade cherry med dom…
Detta pga att det förökade sig kopiöst och på så vis trängde undan de andra.
Flyttade dessa och vips så började det komma CR och CB.

Det innebär att den räksort som är mer alert på maten konkurerar ut den andra med påföljden att den mindre aktiva tillslut försvinner, så även om 2 räkarter inte kan korsa sej så är det i längden bäst att ha en art i varje kar.

Oj:shock:lånar tråden o passar på o fråga, har amanos o gula körsbär i samma kar, håller noga koll vid matning o ja tycker båda tar för sig ordentligt men vet nån me säkerhet här hur de kan bli i långa loppet kanske, bör ja flytta ena räksorten?

amanos förökar sig inte i sötvatten så det blir inge problem där anki :wink:

Nää ja vet men gula körsbären gör jue de, men de e väl bara att hålla koll, sen kan man ju alltid köpa lite fler amanosar:)

Men jag har ju inga fler kar att ha mina räkisar i…

Hur är det med CR och CB, om jag har dem ihop, blir färgerna helt knas då, och kommer den ena färgen ta över i yngel, alltså att den är dominant rent genetiskt?

Jag tycker inte jag ser så många Blue Pearl som jag borde ha, men tycker de äter tillsammans fint mina Cr och Bp. Av de två är de Cr som tar över i ett kar gennerellt? Fick för mig att tex Bp var mer tåliga och därför mer livskraftiga…

Jag har crystal red och försökt införa körsbär i samma kar två gånger, men körsbärna bara försvinner! (Fast första gången tror jag det var filtrets fel). Någon som har någon idé om varför?

vad gäller cr och cb så är ju alltid ursprungsfärgen vinnade ja. så i det långt långa loppet vinner ju ursprunget. men det e många som har de tillsammans inklusive mig själv. det kan bli nån räka ibland som blir brunaktig som man får sortera bort dock. går ju att lösa i längden då man bör introducera nya gener i karet 2-3 gånger per år pga inavel så tar man in lite fler av sorten som e underlägsen…

Färgerna blir inte knas om du har CB i hop med CR. Kolla in artikeln nedan där får du en del råd. Du kommer få ungefär lika många CB som CR yngel under förutsättning att du har ungefär lika många från början.
http://www.redbee.se/content.php/13-Odling-och-korsningar

Tack för tipset Janne!

Det är vattenbytesdag imorgon, så då får jag kanske ta och möblera om i karen då… Cr och Cb får flytta ihop, och så får Blue Pearl ett eget kar istället!

se där ja…en konkret lösning direkt…GOTT…:thumbs: