Idag kom det nya karet hem och är på plats!
Måtten är (har jag för mig) 150x45x20cm. Och därmed passar det utmärkt under det större 540-karet.
Akvariet är tänkt till mina 13 kuliålar och deras framtida polare.
Inga invånare utöver ålarna är det tänkt. Möjligen några posthorn.
Jag letar efter passande växter till detta kar. Lite javamossa och massvis med cryptocoryne och javaormbunkar, och kanske anubias.
Eklöv och rös av stenar och rötter kommer agera skydd för ålarna, och förhoppningsvis skapa en vild känsla
Jag funderar på att sätta en långt, svart bakgrund eller kanske en frostad (?). Mer ljus ska på också.
Ser riktigt bra ut, är förtjust i låga akvarium av någon anledning. Sätt dit en vit frostad bakgrund som kan reflektera ljuset lite mera. Vad har du tänkt dig för ljus? :thumbs:
Samma här. Det är väl för att de inte är så vanliga
Jag tänkte det också, att det kanske ljusar upp lite. Farsan nämde spottar, som han kunde fästa på undersidan av det stora karet. Men jag vet inte om det är så säkert, med tanke på att vi inte har täckglas.
Annars blir det 3 lika dana skrivbordslampor till som den som står där (99;- på IKEA).
Han vill nämligen inte ha någon ramp liggandes på, då ytan försvinner från perspektivet då.
Precis vad jag rekommenderade. Vi har redan sådana i armaturen på det stora
Men farsan var lite negativ.
Jag ska dock dra lite hårdare på argumentet att det blir perfekt.
Det var riktig fina kar du har, båda 540L o det nya låga.
Fina grottor o gömslen finns det med så de kommer säkert att trivas.
De är väl rätt skygga??
Hoppas att du får yngel av dem…
Tack
Jadå, där ska i en hel hög med eklöv också, och fler pinnar och stenrös.
Mina är inte skygga, de är framme och simmar längs framrutan i mitt nuvarande 70 liters, och gör stora gropar med ålar i hörnorna Förhoppningsvis vill de leka i det nya karet också.
Ungar vore jätteroligt, men kuhliiålen är ökänd för att vara omöjlig att få att yngla av sig.
Fick farsan att konvertera till den ursprungliga ljusidén.
Vi pressade in diodremsorna i en listhållare (en sån självhäftande till väggar), och fäste på metallen under akvariet. En klick lim fick säkra en ände, då den lossnade hela tiden.
De andra 7 ändarna ska också limmas imorgon så att vi kan sova gott.
Här är i alla fall resultatet.
Det där var en jäkligt smart idé om man har en sådan akvarieställning vilket jag tyvärr inte har nu, karet är riktigt läckert Daniella:thumbs::thumbs::thumbs:
På tisdag nästa vecka kommer det ytterligare 10-20 småttingar som får bo med de vuxna.
Fast idag var en sorglig dag. En av ålarna hade hoppat ur. Så jag och farsan ska bygga en ram med myggnät som vi får ha över. Täckglas blir livsfarligt att hålla på och lyfta på och av i denna storleken, så nät låter säkrare.