Måste ha produkter/naturligt

Sitter här på en söndags morgon och tänker :scratch: på allt som vi “måste” ha i våra akvarium och maten vi " måste" ha till våra räkor/fiskar.

Måste vi ha tex Soil ?

Det vet jag att vi inte måste…många måste här nu :wink:

I mina tankar så går det så här.

Om jag har i naturlig sand från en närliggande sjö (ja kokad :wink: ) ser ju väldigt mycket mera naturligt ut oxå med olika storlekar på sand korn(enl mig )
Har rikligt med växter …ger de mycket varierad kost…som man lagar själv + ev standard foder( och att akvarium är inkört)
Då bör de i rimlighetens namn få i sig det de behöver.

Tittar man på butikernas urval och “måste” ha produkter så står jag väldigt skeptisk till att vi behöver de överhuvud taget. (nu pratar vi soil och special mat mineraler osv )

Mycket av det jag skriver skriver jag på bakgrund av att jag har sysslat med malawi och viktoria tidigare utan en massa “produkter” lagade min mat själv eller fångade levande foder(vissa stunder har jag kört torr foder)
Det har gått helt fint.

Klart frågar du en handlare eller en nätbutik då måste vi ha väldigt mycket …

Ja vad säger/tänker ni ?

Varierad kost tror jag är nyckeln…

Det finns många riktigt bra produkter som man eg inte kan veta att det blir bättre med förrän man provar och kan se skillnaden.
Jag hårddrar det med ett exempel som jag diskuterat med flertalet gamla akvarister. Pump behövs inte säger dom. Vattenbyte skall göras 2 gg/år.
Och när jag försöker övertala dom så säger dom som argument att deras fiskar lever. Tyvärr är det ju så att även fiskar kan acklimatisera sig till vidriga vattenvärden. Det enda sättet att ta reda på vattenvärdena är då tester, men det är med enligt dom helt utkastade pengar då dom vet att deras vatten är bra eftersom deras fiskar lever. :scratch:

Jag tar hellre en akvarist som månar om sina djur än tvärtom. Även om jag håller med om att det finns massor av produkter på marknaden jag inte använder eller tror på.
Att bottensubstratet gör stor skillnad vet jag redan. Nöjda växter = bra vattenvärden = välmående invånare.
Sand är ett bottensubstrat som jag anser är ett utav de sämre. Samt att det heller inte är lagligt att ta från sjö. :wink:

Jag skall ta upp två exempel på att sköta sina kar.
Om vi börjar med min metod som är: Växtakvarie. Med växtakvarie så är det hela kittet som gäller, alltså CO2, hög cirkulation, växtgödning följt av ett 40% VB varje vecka för att nolla näringsnivåerna. Kör man denna metod så behövs det inget mer. Nitrit och ammonium tar växterna hand om och du får bra vattenvärden på köpet och behöver aldrig oroa dig för spikar om du inte scapar om titt som tätt. Detta akvariet tål med väldigt hög belastning innan något går fel.

Det andra sättet är det vanligaste men med denna metod är det lättare att allt går fel. Detta akvariet tål i stort sätt ingen belastning alls förrän allt går fel.
Enstaka växter, undermålig cirkulation, väldigt vanligt med bara en syrepump, eller för klent med filtermedia. Till denna metod måste man använda diverse “onödiga” produkter såsom tester i första hand. För att kompensera sina sämre vattenvärden så måste man kanske gå in med annat foder, annat bottensubstrat, och andra enligt mig helt onödiga produkter.

Detta var inte riktigt dom produkterna du menade, men jag ville bara ta upp lite åsikter om att vi alla har olika syn på vilka produkter som vi tycker är onödiga. Och alla handlar ju om metoden vi sköter om våra kar på. Och förhoppningsvis så tar vi alla hand om våra djur på bästa möjliga sätt. :smiley:

Varierad och näringsrik kost med innehåll som passar individerna är givetvis väldigt viktigt.
Maten skall alltid vara anpassad till individen och dens näringsbehov. (mineraler är t.e.x jätteviktigt för vissa arter)

Intressanta tankar Wiir som säkert kan diskuteras fram och tillbaka.

Själv håller jag med dig om vissa bitar, tex behöver många akvarister inte soil då det går att tex sänka/höja ph värdet på andra sätt. Dock anser jag att just soilen är ett suveränt hjälpmedel att på ett effektivt sätt sänka ph värdet utan att färga vattnet gult som de flesta andra ph sänkare gör.

Visst det går att sänka phvärden med hjälp av rötter,löv,alkottar, RO vatten och andra kemikalier. Jag har odlat Crystals i alla varierande graderingar och från en mängd olika stammar runt om i världen och kan bara konstatera att minst 90-95 % av de räkorna jag odlat inte fungerar när ph t sticker över 7,2-7,5.

Vissa stammar är än känsligare och klarar bara ett ph runt 5,5-6,5. Hur det här ska uppnås på ett naturligt sätt med kranvatten kan inte jag klura ut.
De flesta Svenska kranvatten har ett ph värde en bra bit över det.

Ang räkmaten som finns till försäljning i buikerna tror jag den är helt outstanding jämfört med den du lagar själv. Malawi ciklider och räkor har helt olika behov när det gäller näring. Jag har själv haft Malawi och håller med dig fullt ut där. Hemmalagad mat till malawi är verkligen uppskattat och bra för dessa fiskar.

Visst finns det “köpmat” för räkor som är framtagna av de större firmorna som inte borde få säljas som räkfoder. Men överlag vet jag att tex många Asiatiska räkfoder innehåller mycket viktiga mineraler, vitaminer och näringsämnen som är svåra att hitta i en naturlig akvariemiljö eller hemmagjord mat. De måste helt enkelt tillföras i kosten om räkorna ska få i sig alla ämnen för att tex undvika sjukdomar, färga ut ordentligt, reproducera med yngel som är starka och har en chans att överleva.

Det vi kan tillföra räkorna som ett komplement är olika grönsaker, vissna löv, alger och inte minst det viktiga “böset” (som Peter Haack skulle sagt :))

Man kramar helt enkelt sitt innerfilter/svamp ett par gånger och ett svart “bös” kommer ut som ett moln i akvariet.

De exempelen du tog upp med de "gamla akvarietsrna är lite hår resande…

Varje morgon före jag går på jobbet tittar jag ca 45 min på akvariumen…medans jag äter frukost :oops: för att se att allt är bra…
går upp en timme före jag behöver…Otroligt noga med mina små vänner :slight_smile:

Om det är olagligt att ta sand från sjöar i Norge vet jag inte…är ju invandrare i detta land :wink:

Det med sand/grus som botten matrial och växter .De växter jag har är java mossa ,gaffelmossa.hornsäv vattenpest Pogostemon Helferi javaormbunke Anubias barteri dessa ser ut att trivas utan CO2 och växt näring. De hade helt säkert växt fortare med men de klarar sig utifrån tillväxt och utsende.Flera av de växterna jag har planteras inte i själva sanden utan “vilar” ovan på eller på en rot/sten.Så botten matrialet här borde vara av ringa betydelse. Pogostemon Helferi har jag fastsatta på lavasten och några i rådasanden som jag har i det karet.i just detta kar har jag växt ljus de växer bra och jag får gallra .har maylasiska sand sniglar jobbar i sanden/gruset

När det gäller vatten byten så byter jag vatten ca 3-4 dagar i veckan…mindre mängder ca 2 liter per gång (nonokar)
Tror att små men många vatten byten är skonsamt för räkorna.
Har god cirkulation och godfiltering naturligtvis :wink:

Viktoriakaret 375 literskar 1 gång i veckan ca 30 %.mera ibland (har filter bak hela bakgrunden BTN + ett stor utvändigt filter)

Vet ju att vissa växter måste man ju tillsätta Co2 + näring men det är inte det jag menar på tråden som jag startade utan alla tillsatser
Det jag är lite skepisk till är alla varianter på mat,mineraler som finns…troligen är det mycket av det samma innehåll i de med små varationer…
Sätt på en svart ettiket så ser det fancy ut ( så är det med mat/chokolad vad det nu hade med saken att göra :wink: )

mvh Kjell

ps

svarade före jag fick läst ditt Janne…skriver ej så snabbt .

Tycker det är intresant att diskutera på så vis måste vi tänka efter och kanske ändra uppfattning det är ju så vi lär och utvecklas

Tack för tipset med böset det var nytt för mig
mvh Kjell

Att byta vatten 3-4 gånger i veckan till sina räkor känns verkligen “overkill” även om det bara är små byten. Hur länge har du gjort det och till vilka arter?

Berätta gärna mer om dina vattenvärden/ kranvatten/ räksorter

Håller med dig här, att diskutera olika metoder är superviktigt för att vi alla här inne på forumet ska få erfarenheter och inte behöva begå egna misstag.

Fick mail av Frevar ( fredrikstads vattenverk) så står det där

pH verdien på vann som produseres på vannverket er som års snitt 8.1
pH verdien kan normalt variere fra 7.8 til 8.5
Hardhet 2-2,5 dH0 !

Akvarium ca 22 liter

Mina vatten värden.idag.ca värden har Tetra sticks
Ph 6.8
Gh>6
Khmellan 3-6

Temp 24
Räkor i detta
Caridina cf. babaulti var. ´green

lade till följande red.

Ungefär så ser det ut i alla karen…testade noga i början i sep och okt med många mätningar ialla karen 10 st

Sedan vet jag av erfarenheter med Malawi att det inte brukar bjuda på stora variationer när karet satt sig och man “kör” med sina rutiner

Ja det blir ju ca 50 % av vattnet som byts i veckan.
Gör så på alla arter som jag har utom på Atya gabonensis, och Macrobrachium assamensis som går i ett större kar.

har gjort så sedan september.

Räkorna ser ut att må bra och har ej haft något svinn

vad har du för inredning i karet förutom växter?

Jag tycker det låter konstigt att du kan ha ett så lågt ph med de stora vattenbytena i kombination med ett ph på 7,8-8,5 i kranen.

Får du någon avkomma på dina räkor. Tänker mest på dina Crystals.

Ja så var iallafall resultatet idag och har sett ganska lika ut de gånger jag har mätt tidigare

Har torkade löv och rötter mycket växter.sand råda sand och sand från visteflo en sjö/vattendrag här

Har ju haft räkorna sedan sent sep. har fått avkommor av både svart och röda krystal.( har de tillsammans efter det jag har läst här på forumet)

Vet inte om det är så stora mängder om man tänker att jag byter 3-4 gånger i veckan kanske 2 liter sedan blir säkert samma vatten bytt flera gånger ( eftersom det blandar sig )

Detta trodde jag bäddade för obalans i karet, men vid närmare eftertanke så kanske det inte gör det. Hur ofta gör man detta och innebär det att det är dumt att rengöra innersvampen utanför akvariet när man nu gör detta utan det är bättre att göra det i akvariet, eller skall man puffa några ggr i akvariet och ta resten utanför?

MV
\Kenth

Jag har bara i böset när jag kickstartar ett kar, böset innehåller ju en massa nyttobakterier som är bra och som behövs i karet:)

Jo det brukar jag också göra men om jag inte missförstår Janne så menar han mer ur näringssynpunkt för räkorna. Och tänker man efter så sitter de ofta och plockar på innersvampen men de kommer ju bara åt det allra yttersta så klart.

Att då krama ur den då och då så kommer även det som trängt djupare in ut i karet och då kanske till nytta för räkorna?

ja så har jag oxå gjort

Köpte ung djur i slutet av sept.

Jo får avkommor…inte stora kullar …vet ej vad om är normalt dvs överlevnads % .
Ser ut at vara ca 10-12 st i första kullen jag fick de är ca7-8 mm .Ser att det är nya räkyngel i karet nu svårt att uppskatta hur många…

Jag gör det minst ett par gånger i veckan. Rengör det helt utanför karet gör jag max 1 gång om året. Räkorna gillar helt klart det som kommer ur svampen när det kramas. Speciellt ynglen har massor av “gratismat” när jag puffar ut. Jag kör ganska stora filtersvampar i varje kar. När jag körde de mindre varianterna som sitter på en vinkel och sugpropp. Rengjorde jag dem ca varannan månad.

Jag tror inte det alls det stör balansen så länge man inte rengör svampen med vanligt kranvatten utanför burken.

Runt 22-30 yngel är en normalstor kull på de flesta dvärgräkorna, (undantag Sulawesiräkorna). Att du kör mycket rötter och löv hjälper helt klart till att du sänker dina värden.

Bra och mycket intressant läsning i denna tråd! :slight_smile:

Tackar för det tipset. Vid närmare eftertanke har det hänt att man fipplat med innersvampen när man skall ta ur den för rengöring och då spritt ut ett moln av “bös” och trott att nu ligger det fullt med räklik imorrnbitti men det har det ju aldrig gjort.