Mangroverötter

Jag har alltid gillat att ha rötter i mina kar och jag vet också att de färgar vattnet en mycket lång tid.
Finns det något sett att få bort färgningen fortare än att vänta i en massa år :? ???
Jag har försökt med vinrötter men de ruttnar aldeles för fort, dom har ju ingen längre hållbarhet i vatten tyvärr och är väldigt dyra.
Jag gillar inte när vattnet blir för brunt :evil: !!!

Jag har 2 små fina rötter som jag nu har kokat i omgångar, dom har jag tänkt ha i mitt 16 L kar till min räkmamma.

Låt dem ligga i blöt en vecka eller två,byt vatten ofta under denna tid,koka de igen efter blötläggningstiden…De kommer att färga vattnet men inte så mycket.

Tack, ska prova det tippset :smiley: !
Jag har också en jättestor rot i mitt ena kar där jag inte har några räkor, den färgar också, men den låter sej inte kokas i första taget, behöver en tvättgryta till den :lol: så det är bara att keep moving, byta vatten stup i kvarten :lol: !!
I räkkaret har jag en 9 år gammal rot, den har för länge sedan slutat att färga av sej, därför vet jag att dom gör det tillslut bara det att det just tar en ofantligt lång tid.