Mangrove rötter utan effekt !

Hejjåhallå ! Har ett gäng mangrove rötter som “slutat” sänka ph !? + att det sitter en jä**a massa zebraägg på dem !

Nu är zebrorna ute,men vill ju använda rötterna.Hade en tanke på att blästra av rötterna och på så sätt få fram en “Ny” yta på dem som är mer verksam på att sänka ph ?Tankar & ide’er på detta ? :confused:

räcker det inte med å ta en stålborste?

Skulle ju oxå funka…tänkte inte på det :?

Vaddå, Funkar det ?
e dom inte urvattnade när dom e urvattnade. E väll inte bara ytan på stocken som sänker ph ???

Släng i en pecoltia så gnager den bort det översta lagret hela tiden!

Förbaskat bra fråga !! :thumbs: De mangrove jag har e hur gamla som helst,så jag antar att effekten avtar med ålder ?

Det försvinner humussyra? när rotten vattnas ur. Men det finns ju flytande torvextrakt som du har i när du byter vatten och får då även lite gulaktiga färgen som när roten färgar. Om du vill få bort beläggningen så är annars ett sandpapper bra, oftast så använder jag en diskborste (endast till akvariet) och skrubbar roten.

Funkar ancistrus ? Hur e dom med räkor egentligen ?:confused:

Har ancistrus till alla mina räkor funkar kanon :slight_smile:
Men jag tror nog inte det hjälper för att få tbx pH sänkningen tror faktiskt det inte hjälper att skaffa ny yta för den är helt enkelt “slut”.
Om du vill ha kvar rötterna för att de är snygga så skulle jag nog köra med en ny grillborste ordentligt på roten för att få bort äggen sen skölja den ordentligt innan du stoppar ner den i karet igen.

Det gör dom men de äter inte cellulosa!

Är det skägg alger på roten så leta efter någon i din närhet med Mbunas(malawiciklider) dom rakar den där roten på ett par dagar 100% miljövänligt.