Mamma räka har ingen rom kvar

Hon har som sagt ingen rom kvar så hoppas att hon har fött fram småttingarna och inte släppt rommen. Dom går i ett 30 liters med en rot och lite gömmor i växter så min undran när brukar man se dom när blir dom så modiga att dom blir lite mer synliga?

Ingen som vet brukar man se på en gång om man letar noga eller är det vanligare att dom får växa till sig?

Om man letar brukar man hitta dem ganska omgåeende. De är dock väldigt små och brukar gömma sej bland mossan och växter

Jag brukar se dem direkt. Men jag har ju räkögon :hehe:
Man får helt enkelt kolla noga. Vad är det för sorts räkor du har?
CR/CB brukar synas rätt så bra redan vid första dagen då det vita är rätt så stark färgade redan vid födseln. Neocaridina-sorterna och tigerräkor brukar vara färglösa.

Mamma CB och pappa CB eller CR. Brukar dom vara utspridda eller på samma plats?

Woooow jag tror jag såg en i javamossan och om det var en räkling så är den lika liten som nykläckt artemia typ jag såg inte att det var en räkling men den rörde sig likt en räka hoppa till ett ställe satt still gick lite sen simma bort. Det gör inte artemia som jag även haft i i dag. Vad tror ni var det en räkling?

Vilken tabbe jag gjorde. Jag hade gett upp hoppet om att det blivit räklingar det jag såg och beskrev i inlägget ovan hade jag avfärdat som räkling. Så för att bli av med lite dammsnäckor och få in lite ljus i burken tog jag upp en växt räkorna brukar hänga till i klipte till den och passa på att försöka skölja bort snäckor sen sätter jag tbx den 1 min senare ser jag första räklingen samtidigt som jag blir glad undrar jag hur många jag har sköljt bort :s. Kunde jag inte sett det 5 min tidigare jag har stirrat in i burken timmvis och inte sett dom ja ja nu har jag sett 4 st allt som allt hoppas det finns fler och att det inte var så många i den.

jag gjorde samma tabbe i går, skulle tömma ett kar och slet bort alla växter. Då upptäckte jag ett kingkong yngel som var ca 2 mm :frowning:
tror också jag slängt spolat ner några…
var helt säker på att jag inte hade några nykläckta i det karet :frowning:

Nej trist att du oxå lyckats klanta dig men skönt att höra att det inte bara är jag som gjort sån tabbe.

Ajajaj, den tabben svider hårt! Jag har faktiskt för vana att alltid tömma ett kar på växter och allt annat och sedan låta det stå någon dag innan “sluttömmningen” just för att slippa sånt här =/ Växterna får ligga i en hink någon dag som jag letar igenom ibland efter smått.