Macroobjektiv till Nikon D3000

Klarar inte av att ta fina bilder på räkan, vet inte riktigt varför… :frowning:

Kan det vara för att du inte har tillräckligt med ljus nere vid botten av tanken?

Kan vara så… Får prova när den sittre högre upp någon gång :slight_smile:

Helt ok bild du fick till !
Kör du med autofocus eller manuell focus?
Kolla förresten på sid 44 i manualen…
du skall inte ha “SteadyShot” funktionen på när du tar makrobilder. (det slöar ner kameran)
Sid 66, använd sökaren istället för skärmen på kameran när du tar bilder = snabbare kamera.
Sid 78, använd skärpeinställnings område AF “Spot” så blir bildens focus i mitten.

Sen gillar jag att köra med manuell focus… det gör kameran snabbare… ger några super bra bilder och en del helkassa…
men de som blir bra blir som sagt riktigt bra…:wink:

Det kan kanske vara en idé att ha ett litet skrivblock där du skriver ner vilka inställningar du har för de olika sakerna du tar kort på…
Och efter ett tag så sitter de fast…
Jag har inte kollat så mycket på de manuella programmen på din kamera, men på min kan man programmera ett par stycken sådana själv… så ett av dem är ju förståss till foto i akvarium… är bara för mig att vrida ratten på ovansidan av kameran till läget P, ställa objektivet till manuell, o sen fotta som en tok…:hehe::thumbs:

Okej! :smiley:

JAg kör med olika, men för det mesta blir det manuellt.

Fiskarna simmar ju iväg innan den hunnit fokusera på dom :evilgrin:

Nu kör jag ju cannon men kan bidra med lite tips jag lärt mig. Det första är som med allt tålamod du får kanske några riktigt bra bilder på 100 tagna. Man får sitta några timmar framför karet och bara fota så kommer känslan. Lär dig manuell läget det lönar sig i längden att ha järnkoll på förhållandet mellan bländare och slutartid. Jag vill påstå att det är bättre att lägga pengarna på en extern blixt än annat till kameran i början ljus är a och o och gör större skillnad än man tror. Kör man långa slutartider är ett stativ ett måste för att nå den där riktigt sköna skärpan.

En tumregel är att köra längre slutartider på stora slöa fiskar och kortare slutartider för små snabba fiskar.

Okej :smiley:

Har ett litet ministativ som jag använder :stuck_out_tongue:

Extern blixt blir nästa inköp, med förlängningssladd som jag kan ha ovanför akvariet :slight_smile:

Ok, om du går i tankarna kring extern blixt, är det en idé att läsa denna länken…
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=125686

Okej, ska läsa hela :wink:

Nu har jag betalat objektivet, om jag har tur så får jag det på fredag ;D

Ok, då hoppas jag att du blir nöjd…:wink:
Tyvärr är det ju lite väl kallt att testa det ute idag…:hehe:

Hur kallt kan det vara för att ha kameran ute?

S 147 i manualen… 0-40grader är din kameras arbetstemp… så inga minusgrader…

Okej, får jag väl tvätta fönsterna och fota fågelbordet istället :wink:

Man kan ha kameran ute, lite kortare stunder utan problem.
Dock bör man gradvis ändra temperaturen i den för att slippa kondens = inte bra för kameror.
Gäller också när kameran skall in i värmen igen…
Annars kan du göra som jag gör…
Jag har kameran innanför jackan… tar ut kameran… tar några snabba foto…
o så in med kameran innanför jackan igen…:wink:

Jag har helt utan problem haft kameran ute i flera timmar i långt under -10…
Ett tips e att ta med sig en plastpåse som man stoppar in kameran i innan man går in, så slipper du kondensen =)
Kan bli jättejobbiga fläckar på sensorn annars…

Mvh Johan

Fick objektivet nu :slight_smile:

HAr kaneran här, men glömde batteriet :frowning:

Men ska hem snart och prova det :smiley:

Det var ju Kanon att det kom just nu… då har du ju hela jul-lovet att fotografera i…:thumbs:

trevligt med fotolekande över hela jullovet… avis…
Helst med den typ av vackra miljö som blir nu när det snöar så otroligt…