Macroobjektiv till Nikon D3000

Finns det inget sätt att fota räkor utan att betala 7000 för ett objektiv med den kameran? :expressionless:

Man behöver ju inte en spegelreflex kamera för att ta bra bilder…
Kolla runt lite på kompaktkamror…
Detta skall man titta på:
Ljusstyrka optik : f3,0 eller lägre (viktigast)
Processorn skall vara så snabb som möjligt…
Bra bildsensor osv…
Denna kan ju vara ett bra alternativ…
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=G11
Har 2,8 i ljusstyrka på objektivet om du inte zoomar med det… :wink:
Finns en del liknande kameror, så surfa runt o jämför…

Jag vill ha en systemkamera…

Får väl börja spara till ett macro.

Såhär blir en bild med Canons orginal objektiv 18-55, taget i iso 400…
[attachment=0:48jdfxpq]023a.jpg[/attachment:48jdfxpq]

Ps, glaset är ju inte rent… (Mat till Ottosarna… :wink: )
Får väl polera innan nått riktigt foto skall tas… :lol: :lol: :lol:

Den var ju helt Ok enligt mig! Ska nog hålla mig till standardobjektivet och prova den där saken i tråden “macro” :slight_smile:

Köp isåfall en macrolins också går bara på 3-400kr… o sätts framför objektivet… det hjälper en hel del… (Jag köper nog en sån själv till att plånboken tillåter ett köp av ett macro objektiv…)

Okej, tack! Tror ni det finns på netonnet? Det är det jag ska köpa min D3000.

Det är lite roligare att köpa kamera än t.ex räkor, då får man lite penga-hjälp :evilgrin:

Mamma tycker att det är onödigt med räkor… Då har hon inte provat att ha dom :lol:

Nej, net on net har inga sådana… men det går att beställa om senare om du tycker du vill testa ett sådant… :wink:

Okej, du beställer jag det lite senare, får köra på det jobbiga sättet med att hålla objektiet så länge :slight_smile:

Föresten, kan man ta räkbilder med casio EX-h10? Har försökt, men det bästa blev den i min annons, och där ser nu hur bra den var… :oops:

Hej, ja du e ju go… :wink:
Klart att du kan ta räkbilder med den kameran…
Den klarar ju macro ner till 7cm, ljusstyrkan i objektivet är f3,2… (så länge du inte zoomar) Se bara till att ha dunderbra belysning i karet, något stöd för armana så att du inte skakar kameran… ibland kan man sitta på en stol och ha en stol framför sig och ha händerna på det ryggstödet för att det skall bli stabilt… har du ett stativ är det ju att föredra…

Okej, men det finns runt 40 inställningar, jag har hittat två som är från 7 cm, men det funkar knappt att fota fiskar med… För att det ska funka så måste man beskära, så att bara fisken täcker fotot :?

Helt rätt, det är enda sättet att göra det på…
Men man kan ju jägga upp hela bilden här också… så när man trycker på bilden i forumstråden förstoras den upp till originalstorlek…
Är ju skönt ifall man inte vill redigera…

Sådärja nu hittade jag filter till Nicons 18-105 objektiv…
http://www.cyberphoto.se
[attachment=0:3lwfgak1]cyb1.jpg[/attachment:3lwfgak1]

Nu hittade jag en inställning, som heter djur, Det står 40 cm - vad som helst, men det funkade med bara några cm…

.

Sedärja… en bra början… :thumbs:

O för att få till en kanonbild krävs mycket förberedning och mycket tur…
då det ju inte går att dressera räkorna till att visa upp sig…

Tack! Den enda bra bilden jag fick in med skärpa, var när den kollade på mig… Så jag beskärde den, så blev det som bild nr 2 :slight_smile:

Ja det blev inte så dumt…
O har du lite tålamod,tur och skicklighet (som du ju redan har visat) så kan du nog lyckas nästan lika bra med din befintliga kamera…
Att man äger en spegelreflex kamera garanterar ju inte att man får bättre bilder… :wink: