Har tyvärr inge bra kamera för macrokort.
Hur som helst, ni som hållit hummrar förrut vet hur dom brukar springa fram med klorna i högsta hugg när det vankas mat.
Det gör dom här gynnarna med, tar inte många sekunder efter maten kommer ner i vattnet förrän dom är framme och leta.
Å jäklar va dom växer, när dom kom hit så var dom ungefär som stora körsbärsräkor nu är dom snart 3-4 cm.
Ska skicka tillbaka dom döda räkorna på mellandagarna så får jag förhoppningsvis upp ett nytt gäng. Är så förbannat kallt så ska försöka dra ut på tiden så det kommer lite mildväder.
Edit: Dom går även under namnet Macrobrachium Assamense är tydligen lite förvrirring ang art namn.
Har inte bottenstädat på någon månad så det finns gott om döda växtdelar att mumsa på.
Håller dom vid 7ph dom verkar trivas där omkring (efter vad jag läst om dom) och dom klarar tydligen från 20grader upp till 28 så dom är ganska tåliga och verkar vara relativt produktiva.
Dom blir rätt stora hanarna brukar bli mellan 7-8 cm honorna lite mindre inget man har med små fiskar som lätt kan bli föda. Jo det var väl ett krav när jag letade efter något udda finns andra som måste ha bräckt vatten. Men dessa producerar mellan 20-50 ägg som honorna bär omkring på precis som vanligt.
Shit ! Vi hade sånna i butiken jag jobba i innan. Vi kunde inte ens ha dem med stora ciklider för de sargade dem på kroppen o fenorna.
Aggresiva gynnare
Finns större och aggressivare arter, dom här är väl dom lugnare av klo räkorna, finns någon som kräver bräcktvatten som är snällare. Problemet att dom sargar andra fiskar är att dom är där och nyper när fiskarna “sover” på botten.