Jag hade tänkt ha en luftpump som driver två billiefilter i ett tvådelat akvarium med olika räkor i (i vardagsrummet). Har köpt en Sera Air 550R luftpump som ska vara tyst o bra. Nu har jag provat i ett annat litet (15 l) akvarium, som jag var tvungen att byta från innerfiltret eftersom snäckorna fastnade i reglaget o dog… Men jag tror att jag blir tokig på ljudet!!! Det pluppar o bubblar jättehögt…
Skulle man istället för att ha billiefilter kunna ha ett sånt här hörnfilter? http://www.guldfisken.se/beta/catalog/marina-hoernfilter-litet-p-8305?osCsid=06fa9d86b67d731ce275b19b7b02ae3c Och vad har man i så fall för sorts filtermaterial i det som är bra?
Eller har ni några andra tips på lite tystare filter? Jag känner inte för att fixa nåt eget hörnfilter, som andra händiga här inne har gjort 
Kan du inte skruva ned luftflödet på pumpen så det kommer mindre luft och pluppar mindre? Olika billiefilter släpper ut olika stora bubblor. Stora bubblor låter mer än små bubblor. Ska det vara snyggt eller funktionellt eller både och? Risken är att det du hittat hos guldfisken låter lika mycket. Nu kliar det i mina fingrar att bygga ett åt dej, men jag kan försöka hjälpa dej hitta något du är nöjd med;)
Det kommer låta lika mkt.
Tyvärr finns det inga tysta luftfilter.
Nä det är som Kristensen säger att det finns inga tysta luftfilter tyvärr men jag vet att vissa som har byggt filterhörnor som i regel har tjockare rör sätter en syresten på luftslangen i röret för att få mindre bubblor som Sanna säger så låter det mindre.
Med vänlig hälsning, Linus
Tycker nog att mitt extrafilter, ett Sera billifilter med halva utsläppsröret ovan vattenytan, går ganska tyst men allt är ju relativt.
Sera har ett enkelfilter där foampatronen ligger utmed botten vilket inte alltid är önskvärt men det går att modifiera.
Har också köpt Elite dubbelt billifilter som bublar enormt och det blev omedelbart förpassat till lådan för tillfället.
De filter som har en syresten i stigarröret, låter klart mindre.
Ja, det här röret verkar det bli stora bubblor av och dom låter hemskt… Till o med min sambo som inte hör så bra o inte brukar bry sig undrade vad det var som lät så hemskt när han kom in…
Jag hade ju tänkt att det skulle vara bra för räkorna med den här skumpatronen som dom kan gå o plocka på…
Har ju ett 31 liters 6-kantigt som jag kör ett bottenfilter i o den låter inte alls lika mycket nu när jag bytte till den här tysta pumpen, lite låter det ju men inte på långa vägar som billiefiltret… Men jag vet inte om jag vågar satsa på fler bottenfilter eftersom det var i det som alla mina räkor dog när det var en massa strömavbrott efter varann… Nu har jag i o för sig införskaffat en batteridriven luftpump, men vet ju inte riktigt om den orkar driva 3-4 st filter.
Ska kolla om det på nåt sätt skulle gå att få dit en syresten o slå sönder bubblorna, men tror det kan bli svårt…
ljudet kan minska om du höjer röret ovanför ytan så att det liksom rinner ner…