Luftfilter

Nu kommer jag med en dum fråga från en gammal akvarist :roll: :lol: !!
Vad är ett luftfilter :? :? :? ???
Innerfilter och ytterfilter vet jag vad det är,
men luftfilter :roll:, nop har ingen aning :lol: !

Enkelt svar:) en “dekarations” pump. alltså luftpump som sprutar “fina” bubblor. Vissa sätter även på speciella filter till må räk kar=)

Filtreringens ABC :lol:

Eller ett så kallat “Billie” filter.Kan stavas -“Billy”- också,skum-gummifilter.Garanterat räksäkert.

Jasså den där gammla hederliga metoden :smiley: !!
Hmmmm, det är nog räksäkert, men inte kattsäkert :lol: :lol: :lol: !!! Min 4-benta sambo Anton är galen i de där luftslangarna, jag hinner inte fixa dem förens han varit i farten igen :evil: !!! Så det måste tyvärr vara ett innerfilter om jag ska få ha det ifred, just nu har jag den minsta Fluvalen men den pumpar aldeles för starkt i min mening, vad kan man göra åt det? Finns det någon som har en fiffig idé här eller måste jag köpa ett annat innerfilter?

Kloklippning & munkorg…Kan du inte ställa filterflödet på den ?

På katten menar du :lol: ? Tror inte han går med på det.
Finns det inte små bottenfilter att köpa?

Hmm, vi brukar prata om att räksäkra filter, men kattsäkra filter var något nytt… s Månne kan du dra luftslangen inuti ett metall/plaströr, fast förankrat bredvid karet? Billi-filter är såpass bra till räkor att det är värt att fundera kring.

Bottenfilter finns fortfarande, men de är sällsynta. De flesta av dem drivs ändå med luft, så du kommer inte undan pump/slangar utanför akvariet ändå. Vill du trixa kan du ordna en liten powerhead att driva bottenfiltret med, rekommenderar då den omvända metoden (pumpa ned vatten under filtret och tryck långsamt upp vatten genom botten). Det är en fenomenal filterlösning som kan ge mycket bra resultat för växter (kör däremot inte lösningen med något näringsrikt bottensubstrat, enbart sand/grus - du riskerar annars en verkligt najs algodling).

Hilsen,

/P

klockrent… :lol: :lol: :lol:

prova med en strumpbyxa över filtret så sugs inget in.

Det finns små såna pumphuvuden som man kan koppla på bottenfilter till och vips så har man ett kanonfilter om man har sand i karet :wink:
Man kan även ha ett skumpatronfilter tillkopplat till pumphuvud oxå.

klockrent… :lol: :lol: :lol:[/quote]
Senap funkar oxå,Skånsk stark…Nejmenhallå ett schysst bottenfilter med “Powerhead” Måste va det ultimata,om man inte vill ha “slangar hängandes”…

Tror jag satsar på ett litet pumphuvud och skumgummi, jag slängde ut mitt Juvelfilter igår det är ett av dom som var till mitt ena 250 L kar. Senare i går kväll kom jag på att skumgummifiltrena kan ju faktiskt vara bra att ha, så i morse var jag ner till soprummet och hämtade upp dom igen :lol: :lol: !!! Dom är ju lite stora men går ju att skära till i passande storlek till ett litet pumphuvud men behöver en bit PVC rör också :smiley: !
Jepp :smiley: , här måste man kattsäkra pumparna :lol: :lol: :lol: !!! Fattar inte vad det är som är gott med dessa konstiga kulinariska kattläckerheter, tejp och plast :? :lol: :lol: :lol: !!!

:shock: -“SLÄNGDE”- Vvaa ? Totalfel i räkvärlden !..Släng aldrig nått du kan ha användning för,gamla filtermattor e GULD värda för en dedikerad räkodlare… :evilgrin:

Filtermatta kan man aldrig få för mycket av, köpte en 25l “sandsäck” fylld med filtermaterial i olika storlekar på GCG auktionen senast, då visste jag inte om att jag skulle få användning för allt det till filterkammaren i karet jag ropade hem någon timme senare där, filtermaterial är värda sin vikt i guld för en dedikerad akvarist :wink:

Du å jag,Sultan,du å jag…

Hmmm… får inte jag vara med :wink: !!! Det var just det jag kom och tänka på efter att jag slängt dem, dom är ju faktiskt värda en hel del att ha, inga sopor :smiley: :smiley: !!! Jag har de andra kvar från kar nr 2 också dom ligger nere i kälaren i någon låda fast det blir svårt att få fram den, ser ut som Dennis garderob ungefär, öppnar man dörren rammlar allt ut… nästan :lol: :lol: :lol: !!!

ROTA… :lol:

Får rota fram dem vid något tillfälle, måste ner och städa skrubben :lol: :lol: !!! Problemet är att det är en sån där lampa som slocknar efter 2 röda, man hinner ingenting förens det är bäcksvart :twisted: !!!