ljuslåda

Här ju var på jakt efter en bättre lampa till mitt 18liters ett tag men har inte hittat nått ja gillar, sen här om dagen så snubbla ja in på saltvattens forumet å börja kolla runt lite på deras salt byggen, dom använder sig av dioder så ja tänkte att de borde ju funka så tittade lite mer å tänkte om man gör en liten ¨låda av plexi å sen borrar hål och sätter i dioder med silikon så de blir tätt å sen löder i hop allt, dels så får man ljus över allt å samtidigt ett täckglas som ja inte har nu. liten skiss gjord i paint

vet inte riktigt hur många dioder ja kommer behöva men kommer nog köra på vita och blåa

Intressant detta:D men ska du inte ha flera färger på dioderna så att du får ett bra ljus tiill växterna med som rött och grönt, jag tror jag skulle ha satt de 4 färgerna i lådan för att få det ljus växterna gillar. Jag har ju lysdiodslampor i ett av mina kar, det växer men det kunde ha vuxit bättre och där är det blått och vitt ljus:)

hur ska man fördela dom då? har du gjort din själv? är det nå speciela dioder man ska ha?

Nää mina är sådana som ser ut som kronljuslammpor, men blått och vitt ljus räcker inte riktigt till för växterna även om dom växer dom som jag harmen de är inte särskilt krävande. Det finns ju lysdioder i rött och grönt med, jag skulle nog sätta dem så att de satt jämt fördelade över hela lådan:)

Dioder blir varma. Fixar du inte någon form av kylning till dom så kommer de få kortare livslängd eller gå sönder omgående. Många använder aluminium eftersom det är naturligt värmeledande. Man kan också sätta på lösa kylflänsar med värmeledande lim eller kylpasta(som man gör med olika datordelar).

Jag säger inte att din design inte kommer funka men om du inte har erfarenhet av att bygga sådant så bör du nog läsa på innan du satsar tid och pengar. Inne på plantswap.se är det några som gjort led-byggen.

Vad du kan tänka på när det kommer till vilka färger du ska välja så gå på vitt, rött och blått. Alla andra färger är i stort sett överflödiga och slöseri på energi.
Ju “varmare” färg desto grövre och tätare kommer växterna att växa (rödare färg)
Ju “kallare” färg destro längre och glesare kommer växterna att bli (mot det blåvita)

Har själv för ett år sen suttit och spånat efter att bygga den “perfekta” växtlampan och fick fram att den än så länge bästa lampan bestod av blåa på ~470nm och röda lysdioder på 630-670nm. Där ungefär var tredje LED (lysdiod) är blå (för att få ut en tätare och grövre tillväxt med lagom blommning).
Detta tror jag ska funka väldigt bra på akvarium, men jag tror nog att du får då köra med 5st vita, 1 blå och 2 röda för att få ett behagligare ljus, annars kommer det vara mestadels eller i stort sett lila ljus du får ner i akvariet, kan ge fräsiga effekter men hur befolkningen i akvariet mår vet jag inte.
För principen borde vara detsamma på de samtliga växter vi har där ute.

Hur som helst, har du nå frågor angående koppling, uträkning av motstånd eller liknande av LEDs så skicka ett pm så kan ja göra ett kopplingsschema och uträkningar åt dig/er som funderar på att göra dessa lampor hemma :slight_smile:

Kommer inte en liten låda av plexi att sprida ljuset överallt…
Eller har du tänkt måla den?

Behöver du inte någon form av reflektion på insidan eller är dioderna placerade så de endast lyser rakt ner?

Det verkar som att “botten” på lådan får bli i aluminium och resten i plexiglas, de är tänkt att dioderna ska försänkas ner i platan och målas så hoppas de lyser rakt ner bara:)

Skulle jätte snällt om du kunde hjälpa mig fdswim:)

Hjälper absolut så länge det är inom ett område där jag har kunskap :slight_smile:
Sen något du kan göra är att använd dig av aluminium som är några mm tjock och borta sen hål som är lika stora som lysdioden typ 1,5mm ner och sen ett mindre hål så du får igenom benen på lysdioderna. Polera den blank. Sen kan du fästa dom först med en liten klick superlim, löd fast och sedan tätar du med svart silikon eller smältlim för att skydda mot kondens från vattnet :slight_smile:

det ja hade tänkt va att ta en aluluminium bit 25*25 cm och använda 5mm diod och borra upp lika stora hål i plattan och sen limma fast dom inuti hålen på platan, plattan tänkte ja ha några mm tjocksen och bygga en kant runt om å lägga plexi över som är fast skruvat ifall nån skulle behöva bytas i framtiden, räcker aluminiumet som kylning eller behövs de mera?

hur många dioder skulle behövas? 5st vita, 1 blå och 2 röda som en lite runt ö å sen flera öar?

Du kan sätta dom i öar, utspritt kors o tvärs eller placera dom med lika stort mellanrum mellan varandra över hela ytan för att få lika mycket ljus överallt.
Hur många du behöver vågar jag inte svara på, men gärna för många än för få, och gärna en “dimmer” om de blir för mycket. (bra att ha om man byter upp till ett större akvarium)
Alternativt går det ju att köpa LED lister som är färdiga som du behöver göra minimalt med insats för att få de o funka.
Fast inget går upp emot ett snyggt hemmabygge som man kan vara stolt över, kommer själv bygga en LEDlampa till ett av mina 54L kar som står utan belysning för stunden. Men iaf om du luskar ut hur många du vill ha och hur du vill ha dom så kan ja göra lite scheman på hur du ska löda, motstånd osv. som behövs för att få de att funka :slight_smile:

Mvh Fredrik

Problemet med att löda dessa själv är ju att du får aldrig ihop tillräckligt mängd nästan med “vanliga” dioder. Du måste ha CREE dioder som har mer ljus på en kompaktare yta. Men dessa medför vissa andra saker också som mer kylning osv. Till vanliga dioder som sitter tätt räcker inte med aluminium kylning då det är den varma luften som inte flyttar sig som är problemet.

Då måste man ha en fläkt där som flyttar luften från dioderna och skickar in ny kall luft. Ett bra alternativ är att kolla på dessa:
http://www.redbee.se/showthread.php/5393-Rosoku-Led-belysningar Det där är en mycket bättre variant samt lösning om man vill ha dioder. Dock kostar det lite pengar, men det är det värt för allt du tjänar på deras livslängd samt energi-förbrukning

Vill ju självklart inte verka negativ till dina planer, men jag har faktiskt provat detta och det blev aldrig några mängder ljus att prata om för att kunna driva upp växter! Samt att grejen med dioder är att de blir inte speciellt varma alls, utan det är dioderna själva som inte tål någon värme alls egentligen. Därför är det ju också ett litet helvete (ursäkta utrycket) att löda så stora mängder dioder då man måste vara ganska känslig när man jobbar med dom för att dom inte ska tappa ljusstyrka vilket de gör vid lödning där de får för hög temp!

Kanske någon skrivit innan? Men vita och blå fungerar utmärkt till saltvatten, du måste blanda in lite andra färger till växt kar, jag e en av dom som byggt själv på saltvattens guiden,

Www.rapidled.com säljer kompletta kit “diy”. Dom säljer löst lite andra färger med :slight_smile:

Där säljs allt du behöver, men det är inte billigare att bygga själv än att köpa färdigt, dock får man det exakt som man vill, plexi låda funkar, men led får du Limma på en fläns, samt aktiv kylning av en fläkt, men ja om du inte köper sakerna på rapidled så ser du i alla fall ett utbud och blir då lättare för dig att hitta någon annan stans :),

Just kylning med fläkt det bygger mycket på hur många led du kör på hur stor yta, inte alltid det krävs fläkt, men en kylfläns får du köra :slight_smile:

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jo det är ju inte lösa dioder som dom säljer där som jag förstått att TS pratar om i första inlägget. Självklart kan man bygga själv med CREEs dioder. Men då är det ju som sagt sällan billigare än färdiga. Speciellt inte efter de priser som presenterades här igår som var riktigt billiga tycker jag. Med “lösa” menar jag naturligtvis 3mm,5mm och 10mm dioder

Vad menar du med lösa dioder? Man kan köpa st , eller inte så du menar? Sen är det stor skillnad på diod och diod. Samt tillverknings ställe

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det var litet dåligt uttryck, det gick för fort där =) Det jag menade var lösa LED dioder som finns i 3mm,5mm samt 10mm.
Det är alltså sånna här Länk

Det är iaf sådana där som jag tror han menar i första inlägget. Men jag vet inte. Det är sådana som jag läst mycket om som folk tänkt anv till sina små akvarieprojekt, men även till växter som odlas ovan vatten så att säga.

just nu har ja sex stycken vanliga dioder från typ kjell å co, den belysningen ingick när ja köpte akvariumet så det är ju inte värsta ljuset precis, det ja hade tänkt var väl likadana dioder som sitter fast kanske lite flera och starkare utsprit över ytan.

men nu till en helt annan fråga. köpte ett Fluval edge i början av veckan å har blivit lite sugen på månljus i de. nån som vet hur det påverkar allt liv i burken?