Lite nybörjar frågor

Hejsan alla.

Nu i Vinter mörkret bestämde jag mig för att starta upp ett Räkakvarium.

Med hjälp från Raeker här på forumet som satte ihop ett “start packet” med allt man skulle kunna tänka sig så står det nu ett fint akvarium där hemma.

Jag har bestämt mig att ha relativt mycket växter i karet men har tyvärr ingen aning om det finns något som inte alls passar till räkorna.
Ideerna är många så jag har beställt 3 olika mossor från Ebay. Hade tänkt “klä” någon rot och kanske bygga en mossväg av något slag.
Så en av frågorna blir, kan man ha alla typer av växter ?

“Kommentar från Väla Zoo när jag frågade om växtor var, Nää det tror jag inte att räkorna äter upp dom !”

En av räkorna jag fick med bar på rom, hon har inte släppt dom i flytten så nu är man väldigt nyfiken på hur länge bär dom på dom ?
Och om det blir några småttingar ska dom ha någon speciell mat eller plockar dom smått och gott som redan finns?

Ursäkta ett rörigt inlägg, men ideerna är många och frågorna är ännu fler =)

Bilder på karet kommer lite länge fram i tiden !

Alla växter passar till räkor, var bara försiktig med köp av besprutade växter.
Mossor är definitivt räkors stora favorit så det bör du ha.
Välkommen in i räkträsket! :slight_smile:

Jag tror alla räkor bär sin rom i 2-3 veckor.
Vad skaffade du för räkor?

Toppen!!
Då låter jag fantasin flöda =D

Det blev vanliga CR har hittat alla graderingar mellan c-s.
Men man blir attans sugen på att par kar till men det får allt vänta tills vi har större lägenhet =)

Håller med AnetteJ.T angående besprutade växter.
Växter som köps i butik borde sköljas noggrant samt ligga i vatten så att eventuella gifter urlakas.
Ta gärna bort krukan och isoleringen.
Om räkorna efter planteringen ändå beter sig konstig såsom simmar utan mål och krockar med inredningen så är det dax att flytta den nya växten och byta vatten.

Bäst att köpa växter från odlare. kolla på Plantswap!

Kruka och isolering tar jag alltid bort, gillar inte alls att ha det kvar.

Igår sprallade räkorna på som vanligt inga konstigheter.

Får ta och surfa in på Plantswap så fort jag kommer hem ikväll !

Säkrast att köpa växter från nån plantswapare. Blanda gärna snabbväxande och långsamma som mossor.

Här kommer förtsa bilden på en av krabaterna.

Lite fler bilder

Se där, det gick som en dans.
Snyggt, sanden ser ut som ny.

Vad använder du för en kamera?

En Fujifilm FinePix S5500 gissar jag på :stuck_out_tongue:

Fina räkor förresten!

Sanden blev jätte fin efter vi hade tvättat den. Gillar att den är slipad med runda mjuka kanter.

Kameran är en halv system “lånad” av pappa nu när han ändå köpt en ny, så jag har absolut ingen aning om beteckning ! =D

Har läst någonstanns att man kan lägga i lite äggskal till snäckorna för att dom ska få bättre skal, är detta en myt ? eller något som skulle kunna funka ?
Vad rekomenderas annars till snäckornas skal som inte skadar räkorna ?

Äggskal funkar toppen! Mina två äppelsnäckor började få dåligt skal för ett tag sedan, men efter att ha lagt i lite äggskal är dom fina igen :slight_smile:

Jag fyller på denna tråden med en fråga eller två till.

Det verkar som om många av räkorna ömsar skal där hemma just nu, vad gör ni med skalen ? Plockar upp eller låter ligga ?

Men helt ärligt det är skrämmande vad dessa små djur trollbinder en, jag skulle kunna skaffa 1-2 kar till på studs !

Jag brukar lämna kvar mina då snäckorna verkar gilla äta på dem.

Tyvärr blir det så… :wink: :smiley:
(sitter med 3st räkkar nu och skulle bara ha ett)

Det här med äggskal till snäckorna, kan dom få en stor bit eller ska man smula sönder det och lägga i en hörna ?

Och det “råkar” nog bli 1 eller 2 till akvarium till löning ! så nu undra jag om någon har Blue pearl till salu eller vart man kan beställa sånna snyggingar!

Då var man fast! Ännu ett Cocoon 3 på hemväg. I detta så ska jag prova köra med svart fertil soil, slingriga rötter, mossa och någon liten mossboll.

Och eftersom det verkar vara rätt så svårt att hitta blue pearl / blå tigrar inom sveriges gränser så får dom vänta till nästa kar kommer igång… Antagligen någon gång i feb =D

ps Någon som vill samåka till akvariemässan i hannover/ tyskland i februari? ds

:slight_smile: Samme her startede med en par rejer i mit 180L akvarie i april og har nu 6 akvarier med rejer och ønsket et mere som julklap.