Lite frågor från en nybörjare

Har sedan någon månad haft ett litet kar med Crystal Red (Köpte 10st som jag misstänker skulle kunna graderas till B-C). Detta är f.ö de första räkorna jag haft. Därför blev jag lite extra glad när jag upptäckte att det hade kommit tillökning i karet.
(Storleken på räklingarna är i dagsläget 5-10mm).

När jag nyligen var nere en tripp i Skåne hittade jag ett litet kar på ca 18l som jag köpte i syfte flytta över räkorna till och låta det gamla karet (som är något mindre) ställas undan.

I samband med att jag fixade till det nya karet lyckades jag få tag på 5 nya CR (skulle tro att dessa kan graderas till att vara A-B).
Och det var nu jag började fundera lite på om jag inte skulle köra två kar iaf och här kommer då lite frågor:

1)Borde jag försöka att dela upp dom efter gradering? Är som sagt inte säker på i vilka “fack” resp räka hör till, men jag har ju en personlig uppfattning och graderingsbilderna här på forumet att tillgå.

2)Hur tidigt kan jag se till vilken gradering som räklingarna kommer tillhöra? Som de ser ut nu så ser alla superfina ut med fina, starka vita band mella de röda fälten.
Borde jag försöka flytta över de till det nya karet nu, eller bör jag vänta till det blivit större.

3)om jag ska flytta över räklingarna, vilken är då den bästa metoden? Har haft en teori om att suga upp dom en liten bit i en slang och sedan rent sonika lyfta ur de från karet och vidare till det nya. Givetvis får de då mellanlanda i en kåsa eller liknande.

Tacksam för alla svar jag kan få!

välkommen hit!
Kul med många frågor, jag har dock dåligt med tid att svara just nu så hoppas någon annan träder fram.

Välkommen hit och lycka till. :smiley:
Detta är bara mina tankar så jag hoppas att andra “räknördar” här fyller på din tråd med sina tankar och svar.