Hej!
Jag var hemma hos moren min och kollade igenom vinden på mitt gamla rum för att hitta min pmdd men tyvärr hittade jag inte det men hittade istället 3st led-lister. http://www.jula.se/led-list-3x1-2-w-ip20-3-pack-420012
Så jag tänkte eventuellt bygga en ny armatur till mitt coccoon 18,5l.
Men nu till frågan vet någon om dessa skulle kunna gynna växterna i akvariet bra med tanke på att jag kommer köra co2 och gödning?
är det inte så att växterna behöver ett visst ljus för att kunna nyttja co2.
6 H2O + 6 CO2 + ljusenergi → C6H12O6 + 6 O2
Så inget bra ljus=onödig CO2
Bara en teoretisk åsikt jag är väldigt dålig på växter
jag har listerna i ett 20L med windelöv i det funkar fint
Jo det har stor betydelse för om växterna inte får det ljus dom behöver så kvittar det nästan om jag har co2 eller inte för det kommer knappt att växa.
Jag har kört med co2 i det karet förr och då hade jag över 1,5W/litern och då växte det vill jag lova men jag tycker inte att den rampen är nåt vidare snygg längre ^^
LED har väl inte riktigt nått upp till den standard som de traditionella belysningarna ännu, och i de fall där den kanske är likvärdig så får man punga ut. Jag har svårt att tro att tre led-lister skulle räcka till ett växtakvarium. Men vem vet
Jag har provat att köra med led lister(4st) över en 30 liters kub och ljuset blev alldeles för klent hände inte mycket på växt fronten…kör med orginal armaturen istället:)
Okej synd då får jag köra på min gamla då tänkte nämligen att man kunde gjort en annan tråd i DIY med mitt bygge men vi får se kanske det blir en ändå bara för att jag är så sugen på att bygga något
nu har jag letat som en idiot inne på plantswap men utan lycka att hitta länken om kjell o co led rampen
så om du har en länk så är den väldigt välkommen
Jag och några vänner testar just nu de allra senaste Led belysningarna i olika kar med mycket gott resultat. Vi kommer vara igång med företaget senast den 1 Januari 2012 och börja sälja akvarieled belysning som garanterat kommer räcka till
Priserna ska vi så klart få ner så mycket det bara går, ha ögonen öppna här inne på redbee under senhösten då vi kommer börja visa och berätta en del.